Mjelva Camping en Trollstigvei - Noorwegen

5 augustus 2018 - Åndalsnes, Noorwegen

Mjelva Camping is een hele leuke camping, mooi geleden net buiten het stadje Åndalsnes in de Romsdal-vallei. De camping is mooi ruim opgezet en oogt kleinschalig. Geen grote stenen gebouwen maar kleinere rode gebouwen voor receptie, sanitair en dergelijke. Wij vinden het een topcamping.

De rode (houten) huisjes die we in Zweden zagen zijn ook in Noorwegen aanwezig. In Noorwegen tref je ook andere kleuren en materialen aan. Wij zagen een aantal gebouwen met natuurlijke daken: een deklaag van een soort mos met kleine beplanting. Dit zorgt voor een natuurlijk isolatie.

Vandaag hadden we het slechtste weer sinds vele jaren in onze zomervakanties. Af en toe een mager zonnetje maar verder koud (9° tot 15°) en regenachtig. Dat is heel wat anders met de hitte in Nederland. Maar wij zijn niet bang en trekken er gewoon op uit. Dat deden de meeste reisgenoten. Wij gingen, zoals velen, de omgeving verkennen.

Tussen Åndalsnes en Valldal loopt een beroemde toeristische weg: de 63. Deze weg was ons hoofddoel. Weg 63 is waarschijnlijk de beroemdste bergweg van Noorwegen. Deze weg noemt men de ‘Trollstigvei’ (het trollenpad). Deze weg heeft 11 haarspeldbochten en stijgingspercentage van 8% tot 11%. De weg is maar 5 maanden per jaar open en verboden voor auto’s met caravans. De natuur is overweldigend, we keken onze ogen uit. De hoogte kan ongeveer 1500 meter zijn. Er is een mooi bezoekerscentrum ‘Trollstigheim’ met looppaden met fenomenale uitzichten en watervallen zodat je veilig kan kijken, fotograferen of filmen. Als je naar beneden kijkt zie je de weg 63 met zijn vele haarspeldbochten. Zie de foto’s en de video.

We reden de hele weg 63 uit tot Valldal. Dat ligt aan een de Storfjorden. We volgen de waterlijn en kwamen bij de veerboot naar Eidsdal reisgenoot Appie tegen die met zijn camper altijd de mooiste routes probeert te vinden. Appie toonde ons enthousiast een mogelijke route terug naar de camping en deze hebben wij gereden. Bij Vestnes staken we via een mooie brug de Midfjorden over. En zo kwamen we weer in Åndalsnes uit waar we nog wat inkopen deden.

Hetty kookte weer eens een echte Hollandse pot. Met dit weer zou erwtensoep of uienhaschee niet gek zijn geweest maar dan wordt het er niet frisser op in de caravan vanwege ruftgevaar. De bloemkool met aardappels en vlees smaakten heerlijk. En verder bleven we binnen en staken nu ook de kachel aan.

Misschien is het morgen beter weer om met de drone te vliegen en andere uitstapjes te doen. De weersverwachtingen zien er beter uit voor de komende dagen maar we zullen de korte broek nog wel niet nodig hebben. Dit mooie gebied maakt alles goed en dat het weer wat minder kan zijn wisten we vooraf.

1. Piet van Donge:
    5 augustus 2018
    Mooi !!
  2. Maurits:
    6 augustus 2018
    Erg mooie natuur daar.
    Jasper vindt de kronkel wegen met haarspeldbochten "mooie glijbanen".
    Hopelijk beter weer van de week.
  3. Simone Schoen:
    6 augustus 2018
    Ik volg jullie vanaf de bank. Wat een prachtige omgeving daar. Ik hoop voor jullie dat de kachel snel uit kan.