Naar de fjorden van Noorwegen

4 augustus 2018 - Åndalsnes, Noorwegen

Vandaag staat de reis naar Mjelva Camping te Åndalsnes (Noorwegen) op het programma. Daarom gaan we Grimsbu weer verlaten. Dit is overigens geen camping om lang te verblijven. Als overnachtingscamping is Grimsbu Turistcenter goed, al is het wel een oud spulletje. We zagen hoe sledehonden voor een quad waren gespannen om te oefenen voor hun werk in de winter.

We hadden een paar weken met slippers, korte broeken en hemdjes aangelopen maar dat was sinds gisteren over. Het was weer wennen met lange broeken en warmere kleding. Ineens zagen alle reisgenoten er anders uit....

Het vertrek ging niet helemaal vanzelf. Er bleek een stekker van de caravan ineens niet meer in de auto te passen. Dat heeft reisleider en ex-wegenwachter Henk tijdelijk kunnen herstellen. Op een later tijdstip wordt een nieuwe Jaeger-stekker gemonteerd. Er was ook een caravan niet juist aangekoppeld. Bij de ingang van de camping zit een hobbel en daar ging het mis. Dat is beter dan op de (snel)weg! Er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd. Het afbreekkabeltje deed zijn werk en Henk had (natuurlijk) reservekabeltjes bij zich. Daarna ging het goed. Zelfs het weer was opgeklaard: geen regen en een klein zonnetje. En dan te bedenken dat er in Nederland de tweede hittegolf van dit jaar bezig is en men daar puft en kreunt van de hitte.

De autorit was weer prachtig. Je hebt hier totaal geen last van Zwarte Zaterdag. Het was merendeels rustig op de weg. Dat is in vele Europese landen wel anders: snikhete asfaltwegen. De natuur wisselde zich weer steeds af: van naaldbomen naar loofbomen, heidevelden op rotsige heuvels, bergen met tunnels, sneeuw op sommige bergen. En later natuurlijk de fjorden. Je kwam ogen te kort. Jammer dat het soms regende en dan de hele natuur begint te dampen. De wegen waren deels goed maar ook grote stukken heel slecht. Met name weg 660 in het laatste deel van de rit met een stijging en daling van 10% was heel slecht. De inventaris van de caravan lag goed door elkaar.

Het ging helaas niet vlekkeloos met deze route. Na ongeveer 80 km vanaf de start zou je in Oppdal bij een rotonde richting Trondheim moeten rijden. Dat ligt in het noorden en wij moesten naar het westen. Wij reden een heel eind de E6 verder af richting Trondheim en zelfs sommige items uit de routebeschrijving leken te kloppen, zoals parkeerplaatsen, tankstations en dergelijke. Maar het bleek toch echt niet goed. We keerden weer om en reden terug naar naar de rotonde in Oppdal en namen daarna wel de goede afslag naar de N70. De aanduiding ‘Trondheim’ in de routebeschrijving bleek niet juist te zijn. Wij waren niet de enigen. De ene equipe zag het wat eerder dan de andere en sommigen probeerde de anderen nog met handgebaren vanuit hun auto te waarschuwen. We dronken nu wel twee maal koffie op dezelfde parkeerplaats: een keer heen richting Trondheim en terug richting Oppdal. En we hebben een stuk extra van Noorwegen gezien.

Wij vonden het best apart dat de Øksendaltunnel bij het Sunndalsfjord geen wanden had die veel andere tunnels hebben, maar grotendeels natuurlijk ogende wanden waardoor het eerder leek dat je op een donkere weg reed dan door een tunnel. Handig voor degene die tunnelvrees hebben.

Laat in de middag arriveerden we bij Mjelva Camping in Åndalsnes. Een leuke wat hoog gelegen camping met uitzicht op de Ramsdalfjorden. In de regen zetten we snel de caravan op zijn plaats en trokken de luifel uit zodat alles wat beter droog bleef. We staan op een mooie plaats tussen de anderen in met zicht naar de fjord.

We bleven verder lekker in de caravan. Sommigen met de verwarming aan, wij zien nog wel. Morgen willen we de omgeving gaan verkennen en bij goed weer wat rondjes vliegen met de drone.

1. Brenda:
    4 augustus 2018
    Echt mooie foto's. Wat een mooie natuur daar.
  2. Anja vD:
    5 augustus 2018
    Supermooi!
    Was het jullie auto waar de stekker niet meer paste?
  3. Leo Smit:
    5 augustus 2018