Liseberg Camping Askim Strand - Zweden

15 augustus 2018 - Askim, Zweden

Na 12 dagen in Noorwegen te hebben verbleven gaan we Bogstad Camping Oslo weer verlaten en keren we terug naar Zweden. Onze ANWB-reis is bijna afgelopen. We waren weer op tijd paraat en verlieten de camping. We zagen dat Jans & Hanneke een lekke band hadden met hun camper en dat reisleider Henk daar mee bezig was.

De rit van ongeveer 316 km was voornamelijk over snelwegen. Dat was wel weer wennen na al de eerdere mooie ritten maar het schoot wel weer lekker op. We wilden op tijd in Askim (Zweden) zijn waar onze laatste camping van deze reis is. Als we morgen met de veerboot zijn aangekomen in Frederinkshavn is het gezamenlijke deel van deze vakantie voorbij en gaat iedereen weer op eigen gelegenheid naar huis of kiest een andere bestemming.

De eerste tussenstop was in Strömstad, een naam die mij als elektrotechnicus aanspreekt. Daarna stopten we nog voor de staande luch naast de caravan in Munkedal.

Toen we bij Liseberg Camping te Askim Strand in Zweden stond er een file met ANWB-caravans voor de ingang. Maar even later hadden we weer een leuke plaats. Deze camping ligt vlakbij Göteborg waar morgen de veerboot op ons wacht.

Voor reisleiders Henk & An zal de aankomst bij deze camping wel gemengde gevoelens hebben gehad. Ze hebben nu hun jubileumreis (50 reizen) bijna vol en gaan voor de laatste keer een ANWB-vlag met een dagkrant opzetten. Deze aankomst is natuurlijk bij de foto’s en video’s vastgelegd.

Bij de ANWB in Den Haag lezen ze deze blog mee, samen met ongeveer 2200 anderen. Drie dagen geleden lazen ze dat Henk had aangegeven dat dit hun 50e reis was als ANWB-reisleider (technisch en/of touristisch) en dat wist men daar ook, liet Myriam van het ANWB-kantoor weten. Ik (Leo) kreeg het verzoek om daar bij de overvaart op de boot van morgen wat aandacht aan te besteden en er was een mooie kaart voor Henk & An gemaakt die ik per e-mail ontving. Natuurlijk werk ik daar graag aan mee. Maar nu moest die digitale kaart nog worden afgedrukt. Bij Gol Gampingsenter kon men dat wel maar ik was niet tevreden met het resultaat. Daarom reden Hetty en ik gisteren met de auto naar Oslo en na wat zoeken vonden we een goede kopieerwinkel. We verlieten deze winkel met een mooie kaart, afgedrukt op A3-formaat en gelamineerd (voorzien van een plastic laag).

Om 17.30 uur was het Happy Hour. Henk & An hadden extra hun best gedaan en hadden wat lekkere hapjes en wat (fris)drank uit hun caravan getoverd. Henk nam het woord en gaf nog wat informatie over de reis van morgen en bedankte alvast deze groep. Niet iedereen gaat morgen met de boot mee, er is één equipe dat met hun camper vanaf Askim een andere route over land naar huis wil maken. Het was daarom de laatste keer dat de groep compleet was. Toen Henk klaar was nam ik (Leo) het woord en zette Henk & An mede namens de ANWB-collega’s in Den Haag in het zonnetje en overhandigde de kaart die we gisteren lieten afdrukken. Op de achterzijde was een wereldkaart afgebeeld met 50 vlaggen: de ANWB-reizen van deze kanjers. Daarna moest er, ook op verzoek van de ANWB een groepsfoto worden gemaakt met de kaart en ook bij de ANWB-vlag. Dar deden we natuurlijk weer graag. We hopen dat Henk & An hier nog met genoegen op zullen terug kijken. De groepsfoto komt in het interne ANWB-blad te staan. Zie de foto’s.

Daarna ging het Happy Hour nog even verder en gingen de meesten op tijd onder de wol want morgen moeten we rond 07.30 uur van de camping af zijn om op tijd de veerboot te halen.

1. Ankie:
    16 augustus 2018