Isforden en Åndalsnes - Noorwegen

6 augustus 2018 - Åndalsnes, Noorwegen

Dit is alweer onze 18e vakantiedag. Toen we vanmorgen wakker werden was de regen verdwenen en we zagen de bergen dampen. De temperatuur ging weer omhoog en later kwam ook de zon er weer bij. De reisgenoten die gisteren in de caravan/camper bleven kwamen weer naar buiten. Het werd weer levendig en vrolijk.

Een paar equipes gingen een beroemde weg rijden: de Atlantic Road. Dit is één van de populairste wegen in Noorwegen. De Atlantische weg, of Atlantic Road, is een 8 kilometer lange weg, die je letterlijk door de Atlantische oceaan laat rijden. In totaal verbinden 8 bruggen verschillende eilanden  met het Noorse vasteland.
De 8 bruggen in de Atlantic Road (van oost naar west) zijn: Lille Lauvøysundbrug, Store Lauvøysundbrug, Geitøysundetbrug, Storseisundbrug, Hulvågen bruggen (in totaal 3 bruggen) en Vevangstraumenbrug.
Het startpunt van deze route lag ruim 100 km van onze camping af en dat moet je ook weer terug rijden. Ongeveer 220 km rijden voor een route van 8 km. Dat hadden wij er niet voor over, we rijden al genoeg in deze vakantie. Maar het moet wel iets prachtigs zijn geweest als we de verhalen beluisterden.

Wij zochten het vandaag iets dichter bij de Mjalva Camping waar we nu verblijven. We reden via Åndalsnes om de berg heen waar onze camping voor ligt zodat we aan de achterzijde uitkwamen. Dat gebied heet de Isfjorden. Er loopt een smal asfaltweggetje naar dat gebied. Er is een slagboom waar je met de creditcard kan betalen en dan kan je verder. Het weggetje met wat haarspeldbochten is eerst nog wat slecht asfalt en dan wordt het een grindweg. De grindweg wordt smaller, de weg wordt steiler en onze Outlander heeft 4-wielaandrijving. Soms is er een parkeerplaats vanwaar je over steile of vochtige bergpaadjes de berg kan beklimmen maar dat deden wij maar niet toen we zagen hoeveel moeite het anderen kostte. Er waren (jongere) reisgenoten die dat wel deden. Het grindweggetje werd een smal en steil grindspoor en na een paar mooie haarspeldbochten hadden we een plateau net onder de top bereikt waar sneeuw lag. De natuur was schitterend: van bosachtig naar kale rotsen met veel watervalletjes en bergmeren. De afdaling is door Hetty ten dele gefilmd en ls video toegevoegd op deze blog.

Op de terugweg naar de camping stopten we bij Åndalsnes. Dit is een kleine stad en ligt aan de Rauma-rivier. Deze rivier stroomt door de Romsdal-vallei. Åndalsnes wordt ook wel ‘Alpenstad aan de fjord’ genoemd en vormt het hart van deze provincie met zijn bergen, eilandjes, fjorden en watervallen. We liepen door het kleine stadje en namen een hotdog: dit is een landelijke lekkernij in Denemarken.

Terug bij de camping zagen we een verhoogde levendigheid. Morgen gaan we weer naar een andere camping en dan zijn een aantal reisgenoten druk in de weer met alles alvast reisklaar te maken. Wij hebben dit gedreutel weer geamuseerd gade geslagen. Zelf maken wij ons niet zo druk, binnen 20 minuten zijn wij startklaar voor vertrek en daar is het morgenochtend voor ons een prima tijd voor.

De volgende camping is wat zuidelijker. We maken een bocht door Zweden en Noorwegen en deze bocht begint nu weer naar beneden te buigen. Zie de kaart op deze blog. Morgen naar we naar Stryn, een toeristische rit langs de fjorden van ongeveer 195 km.