Oslo - Denemarken

14 augustus 2018 - Oslo, Noorwegen

Vandaag is het de laatste keer van deze ANWB-reis dat we een dag op een camping verblijven. De resterende twee dagen zijn reisdagen. Het was prachtig weer en we besloten naar Oslo te gaan. We namen de auto en doorkruisten Oslo aan alle kanten, ook het centrum.

Oslo is de hoofdstad en grootste stad van Noorwegen. Het is ook de naam van een provincie en gemeente; de gemeente en provincie Oslo overlappen elkaar volledig. Oslo heeft circa 647.676 (2015) inwoners en is gelegen in het zuidoosten van het land, aan het begin van de Oslofjord.

We reden eerst naar de Vigelandsparken. Een echte aanrader! Het magnifieke beeldenpark is de grootste bezienswaardigheid van Oslo. De Vigelandsparken staan vol met kunstwerken van Gustav Vigeland, de beroemdste kunstenaar van Noorwegen. Zijn werk is echter tot ver over de landsgrenzen bekend.

Daarna reden we naar Grünerløkka. Deze  vroegere arbeiderswijk staat tegenwoordig bekend om zijn alternatieve winkels. Als je niet over een fortuin beschikt en in Oslo meer wilt dan alleen etalages bekijken, ga dan kijken in deze winkelwijk, waar je bovendien supermooie muurschilderingen vindt.

We reden naar het centrum van Oslo en zetten de auto in een parkeergarage. Gelukkig vonden we hem later weer terug... Te voet gingen we verder.

We liepen door de winkelstraten richting het koninklijk Paleis dat werd gebouwd in de eerste helft van de 18e eeuw als Noorse woonplaats van Zweeds-Noorse koning Karel III Johan (Karel XIV Johan van Zweden). Het paleis wordt momenteel gebruikt als officiële woonplaats van de huidige Noorse koning.

Via het Studenterlunden, waar een mooie bolvormige fontein was liepen we naar de haven van Oslo, die komvormig is. Daar is ook het Akershus. Dat is een kasteel dat eind 13e eeuw gebouwd werd om Oslo, de hoofdstad van Noorwegen, te beschermen.

We reden terug naar de camping en deden nog wat boodschappen bij de supermarkt voor de camping. Later stonden we nog met wat reisgenoten voor de camper van Melis & Christien die vanwege het scheve terrein weer zo hoog op de poten stond dat enkele wielen een stukje boven de grond zweefde. Melis liet enkelen ook de werking van schroefharingen zien.Morgen gaan we Noorwegen verlaten en rijden we naar Askim in Zweden. De dag daarna varen we weer over naar Frederikshavn en is het formele deel van deze mooie ANWB-reis voorbij. Vandaar gaat iedereen weer huiswaarts of kiest een andere bestemming.