Dag mooi Gambia!

13 januari 2019 - Serekunda, Gambia

Vandaag is het zondag en onze laatste volledige dag in Gambia. Wat gaat dat altijd snel! Deze dag is een stranddag. Lekker luieren en genieten want morgen moeten we weet uren in dat vliegtuig zitten om weer naar het koude Nederland terug te vliegen.

Op het strand is het zondags druk omdat ook veel eigen inwoners vrij zijn. Vaak in grote groepen voorzien van eten en drinken verblijven ze de middag en avond gezellig op het strand.

We bestelden een bord met heerlijk fruit bij één van de verkopende vrouwen. Maar ze onthouden bij wie je dat de vorige keer deed. We bestelden bij de verkeerde die ook in zo’n bruine traditionele jurk rondliep en dan begint het onderlinge gekrakeel. Hoe die vrouwen dat zo snel door hadden is een raadsel maar even later meldde zich Maria, nr. 22. Daar hadden we gisteren ook besteld en wij waren haar klant. OK, dan bestellen we bij deze Maria.

Vanmiddag was er een goede band die echt alles kan spelen. Stukken beter dan die boemboemdiscoherrie die anders uit de luidsprekers van de strandstoelenboy komt. Heel gezellig.

Natuurlijk moest Hetty bij haar sigarettenvriend op straat nog een slof peuken inslaan.

Er lopen veel kleine poezen rond op het complex. Ze worden netjes ingeënt en bijgevoerd. Ze schooien in het restaurant net zo erg als onze hondjes en als je niet oplet lopen ze met je mee naar binnen. Het is totaal niet hinderlijk.

Natuurlijk moesten we ook het zwembad aan ons terras nog even proberen. Vanwege de brand is er vorige week nieuw maar ijskoud water ingepompt maar nu was de watertemperatuur weer goed. Met de smartwatch als afstandsbediening voor de iPhone op statief maakten we foto’s van ons samen.

Vanavond werden we opgehaald voor een diner bij een lokaal restaurant: IceQueen Plaza. We zouden eigenlijk vorige week gaan maar toen werd door het resort een barbecue aangeboden. Veel soorten Gambiaans eten staat in buffelvorm klaar zodat je kan proeven en er achter kan komen wat je lekker vindt. Een Djola Stam met traditionele drums en een dansgroep zorgden voor een Afrikaanse sfeer. Wat een ritme, snelheid en uithoudingsvermogen!!

Morgen gaan we weer naar Nederland terug. Daar wordt een periode van vorst verwacht. Brrrr. Dan verlaten we dit mooie Gambia weer. We hadden het heerlijk!!

1. Ankie:
    13 januari 2019
    het is altijd te kort he als het er fijn is..... goede reis terug en vergeet je vest niet mee te nemen :-)
  2. Iolanda Indri:
    14 januari 2019
    Wat is het weer snel om. Heb genoten van jullie verhalen. Goede reis en welkom thuis!
  3. Ellen Van Donge:
    14 januari 2019
    Goede reis, de zon schijnt hier alleen met lagere temperaturen.