Gol en ongeving, groepsmaaltijd - Noorwegen

12 augustus 2018 - Gol, Noorwegen

Vanmorgen sliepen we eerst maar een klein beetje uit. De wolken trokken weg en de zon ging schijnen. Na het ontbijt stapten we in de auto om Gol en de omgeving te gaan bekijken.

Eerst reden we naar een typische houten kerk van Noorwegen: de Gol Stave Church. De staafkerk van Gol (Noors: Gol stavkyrkje) is een staafkerk oorspronkelijk uit Gol, Hallingdal, Noorwegen. Ze bevindt zich nu in het Norsk Folkemuseum op Bygdøy in Oslo, Noorwegen. In Gol staat nu een nauwkeurig nagebouwde replica. Staafkerken zijn typische Scandinavische houten kerken die gebouwd zijn door Christenen. Je vindt staafkerken vrijwel alleen nog maar in Noorwegen. De bouw lijkt op de bouwstijl van een kathedraal, maar dan volledig van hout. Naast de kerk staat een gebouw dat de werkplaats van de trollen uitbeeld. Alle trollenfiguren waren een het werk: zagen, timmeren, schilderen, computer, enzovoort. Het was een heel leuk gezicht. De kerk zelf is ook heel apart en van binnen eigen klein. Er was ook een klokkenhuis naast de kerk en op het terrein was nog meer over de Vikingtijd te zien, zoals een openluchttheater.

We verlieten Gol en reden omhoog het natuurgebied van het Hemsedal en Hallingdal in. De schapen liepen weer volop langs en op de weg en we maakten even een stop om een trollenfamilie te fotograferen. Het asfalt werd een onverharde weg en zo reden we naar de Tisleifjorden. Eigenlijk was het een groot meer. Daar kwamen we een kleine versie van de staafkerk tegen die we met de drone filmden.

We reden weer terug naar Gol. Gol ligt aan het begin van het grootste wintersportgebied van Scandinavië. Vandaag op zondag was er weinig te doen. Gol heeft niet echt een gezellig centrum zoals we dat graag zien met winkelstraatjes en oude gebouwen en pleinen. Alles is wel ruim opgezet en veelal gebaseeed op de wintersport en het toerisme. We deden wat inkopen in een supermarkt waar weer eens bleek dat de Noren wel van snoepen houden. Er was een grote automaat met chocolade hazelnootballen en andere lekkernijen. Hetty vulde een doosje en we deelden daar later op de camping weer wat van uit. Bij het tanken namen we een hotdog. Dit is de lekkernij van Noorwegen. Hier is dat de vervanger voor de hamburgertenten en je kan de hotdogs overal kopen. De hotdogs zijn er in aan aantal variaties.

Om 18.30 uur gingen we met de hele groep naar het restaurant van de camping voor een groepsmaaltijd. Bij deze lite-reis is standaard geen welkomst- en afscheidsmaaltijd. Reisgenoot Theo kwam eerder tijdens een Happy Hour met de suggestie om toch een groepsmaaltijd te organiseren en Appie ging aan het werk. De reis duurt nog wel enkele dagen maar bij de andere locaties die hierna volgen is er geen gelegenheid voor een groepsmaaltijd, daarom deden we dit bij Gol Campingsenter in Gol. Reisleiders Henk & An waren onze gasten en zij waren blij verrast. We zongen bij hun binnenkomst in het mooie campingrestaurant alsof ze een bruidspaar waren. Theo hield een mooie speech en bedankte Henk & An voor hun fijne inzet die ze vaak op de achtergrond verrichten. Ook Appie, die de maaltijd organiseerde, werd niet vergeten. Later nam Henk het woord en bedankte iedereen voor dit leuke gebaar en hij gaf aan dat deze reis de 50e ANWB-reis voor Henk & An was. Ook An sprak een kort bedankje. Leo werd bedankt voor deze blog en de foto’s en video’s.

Na de maaltijd was het een mooi moment voor de groepsfoto. Leo stelde de groep op en een serveerster van het restaurant maakte de foto’s.

Morgen gaan we weer rijden. we gaan weer een stukje zuidelijker om de cirkel in Zweden en Noorwegen verder rond te maken. We gaan naar Oslo. Daar blijven we weer 2 nachten.

1. Iolanda Indri:
    13 augustus 2018
    Wat gaat de tijd snel. Nu al bijna aan het eind! Maar vrijwillig een afscheidsmaaltijd 😄 💡? En ik mis Hetty in de biechtstoel!! ⛪
    Verder erg genoten weer van je verhaal!