Gol Campingsenter - Noorwegen

11 augustus 2018 - Gol, Noorwegen

Toen we vanmorgen in Flåm wakker werden was de regen eindelijk verdwenen en scheen er zelfs een zonnetje. Dat komt de vakantievreugde bijzonder ten goede! Na het ontbijt werd de caravan weer aan de auto gekoppeld voor de reis naar onze volgende bestemming: Gol Campingsenter in Gol. Een rit van ongeveer 150 km. Het is hier geen Zwarte Zaterdag, zoals in grote delen van Europa. De wegen zijn hier steeds heerlijk rustig.

We reden weer door die lange Laerdalstunnel heen van 24,5 km. Op zich niet erg maar wellicht was er een alternatief. Daarna kwamen er nog wat fjorden, rivieren en tunnels en deden we een tussenstop in Steinklepp. We stopten ook in het dorp Hemsedalvegen in het Hemsedal. Dit dorp was geheel ingericht op de wintersport. We dronken daar onze eerste cappuccino van deze vakantie. Noorwegen is nu eenmaal geen land waar je even uit eten gaat, dat kennen ze hier niet zoals bij ons. Daarna vervolgden we de mooie route. Even later stopten we bij een stuwmeer, ook in het Hemsedal. Daar liepen we over de stuwdam en zagen de enorme watermassa vanuit het hoge stuwmeer de veel lagere rivier in donderden. Echt indrukwekkend.

Gol Campingsenter is een grote camping die aan weerszijden van de doorgaande weg ligt. Een tunneltje verbindt beide delen. We blijven hier 2 nachten en we staan op een leuk veld weer netjes bij elkaar. Er is een zwembad en er was een evenement op het terrein met oude Ford auto’s. We zagen de Mustang, Taunus, Escort en alle oude Ford’s weer terug, ook in cabrio-uitvoering. De temperatuur was nu rond de 20° en daarom gingen bij de meesten de lange broeken uit en de korte broeken met sandalen/slippers weer aan. Dat ziet er gelijk weer vrolijker uit!

Daarna was er Happy Hour bij de ANWB-vlag. Dat was weer heel gezellig. Ook nu hadden degenen die aanvankelijk iets tegen dit soort bijeenkomsten hadden de grootste lol. Met name reisgenoot Appie stond in de belangstelling. Eerst haalde hij heel galant een priktafeltje en drukte dat in de grond naast de stoel van Jos. “Krak” zei dat tafeltje onder grote hilariteit. Toen ook nog bleek dat Appie een scheur in zijn pantalon had besloten een aantal dames om de schaar ter hand te nemen en van de pantaloneen korte broek te maken. We hadden Appie nog nooit in een korte broek gezien, ook niet toen het zo snikheet was. Hoe dat verliep zie je op de video.

De avonden zijn rustig bij deze reizen. Doordat het afkoelt blijven veel mensen in de caravan of camper. Een groot aantal reisgenoten heeft een satellietschotel mee genomen en zit dan net als thuis voor de TV. Wij zelf hebben wel een DAB-radio bij ons en zetten een muziekje op. We lezen wat en ook deze blog vergt wat tijd. Gisteravond speelden Triominos en dat doen we vanavond waarschijnlijk weer.

Morgen is een vrije dag. Waarschijnlijk gaan we Gol bezoeken. Verder zien we het wel weer.

1. Jeannie, equipe 10:
    12 augustus 2018
    Hoi Leo, toppertje deze blog! Ik hoop dat je blog nog een tijdje toegankelijk blijft. Hier in Noorwegen kunnen we met die slechte wifi de foto's niet goed downloaden. Groetjes,
    Jeannie
  2. Leo Smit:
    12 augustus 2018
    Geen paniek hoor, deze blog blijft gewoon online.
    Het downloaden van de foto’s gaat (nog) niet via de blog. Wellicht kan dat in de toekomst wel.
    Als we weer thuis zijn plaats ik alle foto’s en video’s in origineel formaat in een systeem. Ja kan dan alles in één keer downloaden of één voor één. Iedereen krijgt dan een e-mail.