Flåm - Noorwegen

10 augustus 2018 - Flåm, Noorwegen

De weersverwachtingen van de vele apps klopten: het was vandaag zeer regenachtig. Vanaf gisteravond tikten de regendruppels op ons dak. Dit is in drie weken eigenlijk onze tweede regendag dus we mogen niet klagen, toch?

Wij sliepen lekker uit. Daarna was Leo nog even bezig om wat voor de lokale politiek in onze woonplaats te doen en Hetty liep nog even Flåm in en bezocht ook het spoormuseum. Veel meer valt er niet te doen in dit te toeristische plaatsje.

Flåm ligt aan het einde van het Auriandersfjord dat via andere fjorden verbinding met de zee heeft zodat de cruiseschepen Flåm kunnen bereiken. Er komen jaarlijks ongeveer 115 van die cruiseschepen in Flåm en vandaag lag er ook weer zo’n mensenmassaboot aangemeerd. Er komen jaarlijks ongeveer een half miljoen mensen naar Flåm, het is daarmee echt een platgelopen plaats.

In de middag deden we wat boodschappen en schreven enkele ansichtkaarten. Dat zijn er maar een paar want de meesten thuis hebben Facebook, Whatsapp of volgen deze blog. Gisteren had deze blog 1900 lezers!

Om 17.00 uur verzamelden we ons voor de enige excursie in deze reis. Het is immers een lite-reis. We gaan met de trein naar Myrdal op en neer. Het is één van de meestadembenemende treinreizen ter wereld die over de Flåmsbanen voert. Deze spoorlijn is maar 20 km lang maar moet een hoogteverschil van 864 meter overbruggen. Het is de steilste normaalspoorbaan ter wereld. We hadden wel erg slecht weer. Dat haalde erg de charme van zo’n uitstapje weg, gelukkig hadden veel reisgenoten voldoende charme van zichzelf. 😀 Heel bijzonder waren de Kjofossen watervallen. Zie de foto’s en de video.

Natgeregend droop iedereen af naar zijn caravan/camper. Voor morgen ziet het er wat  beter uit als we naar Gol gaan verkassen. Dan gaat de zon weer schijnen en wordt het 20° als we de weer-app mogen geloven. En dat doen we dan maar al te graag. ☀️