Flåm Camping - Noorwegen

9 augustus 2018 - Flåm, Noorwegen

Op een rijdag is iedereen op tijd uit de veren. Eerst douchen/ontbijten en daarna de auto/caravan/camper weer reisvaardig maken. De extra buitenspiegels gaan weer op de auto’s die een caravan trekken. De eventuele luifels worden ingedraaid. Enzovoort. Wat ons betreft hadden we nog wel een dagje langer in Stryn willen blijven maar het reisschema liet dat niet toe. Op naar de volgende camping!

Als je in dit deel van Noorwegen bent zul je weten dat je in het fjordengebied zit. Een groot deel van de route was dan ook langs de oevers van de fjorden. We zagen soms reusachtige aangemeerde cruiseschepen. In de loop der jaren zijn er vele tunnels aangelegd zodat het doorgaande verkeer niet meer over slingerende bergweggetjes hoeft te rijden. We reden vandaag door ongeveer 13 tunnels.

We stopten vaak onderweg om van het uitzicht te genieten, de benen te strekken en een praatje te maken. Een rijdag is immers ook een vakantiedag! Je ziet heel veel en als het even kan stoppen we als het de moeite waard is. Bij Fjærland stopten we op een hoog gelegen parkeerplaats waar je nog een stuk gletsjer kan zien en ook een meertje was. Daar werd ook de drone even uitgelaten zodat we wat hoger kunnen kijken. De maximale vlieghoogte van deze kleine drone is 120 meter. Daar kwam ook doodleuk een loeiende koe aangelopen die blijkbaar wist dat er op zo’n parkeerplaats wel wat te snaaien kan zijn.

Ook nu zat er weer een veerboot in de route. Deze veerboot was in Kaupanger (Lærdal) en stak de Årsdalsfjorden over. Een vaartocht van een kwartiertje. Even later reden we een bijzondere tunnel in: de Lærdalstunnel. Deze tunnel is de langste van Europa: 24,5 km. Op een paar plaatsen is de tunnel verbeeld en op een bijzondere manier verlicht. Dat onderbreekt de eentonigheid. Zie de video.

Even later arriveerden we bij Flåm Camping. Er reed heel slim een mannetje op een fiets rond die ons direct bij de ingang oppikte en ons naar onze plaatsen bracht. Dit is een leuke camping om te zien, jammer is dat de sanitaire gebouwen en waterkranen heel ver van ons veld af liggen. Ook de WiFi is beroerd omdat wij zo ver van het hoofdgebouw af staan.

De camping ligt pal aan het kleine plaatsje/stadje Flåm dat ongeveer 500 inwoners heeft. Je kijkt vanaf de camping op het stationnetje en de haven, waar juist een groot cruiseschip lag aangemeerd. Toevallig het schip waar Theo & Hanneke hun 25 jarig huwelijksjubileum vierden. Hetty en ik liepen naar de haven en daar was het een heksenketel van mensen van vele nationaliteiten. En alleen grote maar tax-free souvenirswinkels waar natuurlijk alles in de aanbieding was. Wij maakten wat stomme foto’s (voor de kleinkinderen en Facebook) met trollenpoppen en gingen weer fijn terug naar de caravan.

Morgenmiddag gaan we een tochtje maken met de trein en zien we verder wel weer wat we gaan doen. We hopen dat het weer goed blijft, de weersverwachtingen zijn niet denderend. Vandaag was het in andere delen van Europa extreem wat betreft regen en wateroverlast en zijn er ongevallen gebeurd. Wat dat betreft zitten we al die weken nog steeds goed in Scandinavië.

1. Ellen Van Donge:
    10 augustus 2018
    Wat een prachtig schoon fris ogend landschap. Schitterend👍👍