Ställplats Stockholm

27 juli 2018 - Stockholm, Zweden

Na 2 nachtjes op Camping Gustavsvik in Örebro gaan we vandaag richting Stockholm. We volgden niet de route van de ANWB maar reden mooie goede N-wegen. Dan zie je veel meer van de omgeving dan dat je alleen snelwegen rijdt. We vinden het echt jammer dat die routes van de ANWB niet meer zo zijn als voorheen. Onderweg via onze route met de optie ‘vermijdt snelwegen’ zeiden Hetty en ik steeds: “Dit had een ANWB-route kunnen zijn. Ook reisgenoot Appie met zijn camper maakt een soortgelijke keuze en had onderweg veel gezien en bezocht. Rijden is ook vakantie.

De route leek weer op een Franse route. Glooiend, veel landbouw en we zagen zelfs zonnebloemen. Onderweg dronken we weer koffie bij een prachtig meer. Wat ons steeds opvalt is het rustige weggedrag van de Zweden. Geen gejakker en bumperklevers. Er waren wel veel snelheidscamera’s maar die worden netjes vooraf aangegeven. We hebben nog nooit zoveel met cruisecontrol gereden, je kan lang rijden voordat je af moet remmen. Het was heerlijk rijden vergeleken met onze jachtige randstad in Nederland. En de wegen waren in goede staat.

We reden door stad en dorp en kwamen zonder dat we de snelweg gebruikten op onze camping aan. Martine van Os en haar cameraploeg was er nu ook niet bij deze ANWB-reis maar er stond wel een dame klaar van de camping die ons nummer (13) op de auto zag en ons een enveloppe overhandigden met het plaatsnummer en wat summiere informatie. De meeste andere deelnemers waren er al en wij reden het snikhete terrein op. Gewoon een groot terrein met vakken waar je achteruit je auto en caravan (of camper) in moest rijden. Een wat kaal veld met vakken en een sanitair gebouwtje en een klein kantoortje. De naam zegt het al: Ställplats. Echt een terrein waar je de camper of caravan netzet als je Stockholm wilt bezoeken. Er zijn ook een aantal huisjes en daarachter nog een kleine camping. Vlakbij is een goede busverbinding naar Stockholm die wij morgen gaan gebruiken.

Toen we op de camping aankwamen was het zo warm op het open terrein dat we snel de luifel uitrolden om wat schaduw te hebben. Even later zagen we dat we dat de caravan nog aan de auto was gekoppeld en de pootjes nog niet waren uitgedraaid. Dat was nog nooit eerder gebeurd en liet zien dat we haast hadden om de schaduw op te zoeken. Haha.

Om 16.30 uur was er happy hour bij de caravan van de reisleiding. Niet met stoelen in een kring, maar staande zodat je niet statisch blijft zitten maar je wat meer tussen de reisgenoten beweegt. Veel beter! Leo maakte wat foto’s van de groep met de drone em dat vonden de meesten heel leuk en apart.

Vanavond vond een speciale maansverduistering plaats die een zogenaamde bloedmaan kan opleveren. We hebben er met een aantal reisgenoten naar willen kijken maar de maan stond te laag en achter de bomen. Later kwam de maan wel tevoorschijn.

Morgen gaan we met de bus naar Stockholm. Eens kijken wat deze stad te bieden heeft.

1. Gerda:
    Sentiment :-))) prachtige natuur en rustig. Veel plezier en mooi weer X
    psssttttt , muggen?
  4. Ankie:
    27 juli 2018
    blijft jammer dat de ANWB niet mooie routes bied....... daar betaal je ook voor, vakantie houden met mooie dingen zien en beleven
  5. Jacqueline:
    28 juli 2018