Swaziland

23 januari 2020 - Lobamba, Swaziland

Vanmorgen stonden onze koffers om 06.45 uur klaar bij de bus. Daarna ontbijten en rond 07.30 uur vertrok de bus naar Swaziland. Een rit van zo’n 350 km. De wegen zijn tot heden best goed.

Swaziland, officieel het Koninkrijk Eswatini, voorheen Koninkrijk Swaziland, is een land in het zuiden van Afrika. Het wordt ingesloten door Zuid-Afrika en Mozambique. Het land heeft twee hoofdsteden: Mbabane is de bestuurlijke hoofdstad en Lobamba de koninklijke hoofdstad en de wettelijke hoofdstad. Swaziland is ongeveer even groot als Wallonië. Het is geheel ingesloten door Zuid-Afrika en Mozambique, en heeft daarom geen kustlijn.

Gids Yolanda hield tijdens de busrit weer een lang verhaal over alles wat ons te wachten staat in de komende dagen en de excursie-mogelijkheden. Ook we in dat aparte taaltje. Het was wel een lange rit maar toen we bij de lunchlocatie in Manzini kwamen waren we dit wel weer vergeten. Een hele leuke lokatie met een burgers en andere gerechten en wat kramen en winkeltjes.

We waren daarna snel bij onze bestemming: Mlilwane Wildlife Sanctuary in Lobamba (Swaziland). Alleen het laatste stuk met de bus was al een belevenis op zich. We reden over het groene heuvelachtige terrein over een karrenspoor. Links en rechts liepen antilopen, wilde zwijnen, zebra’s en giraffen.

Het resort is opgebouwd uit een soort rieten iglo’s die in omheinde groepjes op het terrein staan. Deze huisjes hebben bedden in bamboestijl en gelukkig ook een eenvoudige douche en toilet. En ook elektriciteit. Er is gebrekkig mobiel bereik en trage WiFi alleen rond de receptie. Daarom komen de foto’s en een video over enkele dagen als er weer goede verbindingen voorhanden zijn. Afrikaanser als dit wordt het niet. Ook bij de huisjes scharrelt er van alles rond.

We deden aan het eind van de middag nog een jeepsafari van 2 uur met poten Landrovers zonder dak. Morgen wordt regen voorspeld. We hadden ook vesten en poncho’s mee. Deze rit was spectaculair!! We reden langs vele dieren en de jeeps klauterden de bergen in over ruwe  paadjes. Ook daar weer mooie natuur en dieren. Boven aan de top dronken we wat en vertelde de gids een leerzame story over dieren met als moraal: respect voor elkaar.

Toen we terug kwamen stond het buffet klaar en zaten we nog rond het kampvuur.

1. Ria Rietveld:
    24 januari 2020
    Wat een belevenissen! Ik geniet met volle teugen van jullie verhalen.
  2. CormeijwaardC:
    24 januari 2020