Krugerpark

25 januari 2020 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

We zijn er ondertussen aan gewend: vroeg op en ook weer vroeg naar bed. Als we thuis om 21.00 uur naar bed gaan zouden onze kinderen zich zorgen maken maar hier sluit de bar en de rieten iglo is geen ‘beeldradio’ (TV). Om 07.00 uur moesten de koffers bij de bus zijn, ontbijten en om 07.30 uur vertrok de bus om Swaziland te verlaten. We gaan weer naar Zuid-Afrika, dat om Swaziland heen ligt.

Swaziland is een rustig land in deze regio. Het is een koninkrijk dat vroeger onder Brits bestuur stond. Men rijdt links op de weg en de doorgaande wegen zijn goed. De koning heeft 13 vrouwen en zorgt ook goed voor zijn onderdanen volgens onze gids. Het land is groen en heuvelachtig en vruchtbaar. Een koe is een waardevol bezit en zegt iets over de welstand van de eigenaar. De bevolking is tevreden en daarom is er geen strijd.

We rijden door het laagland door mooie groene valleien en door het hoogland over de bergen. Bij de grens moest iedereen weer de bus uit en lopend de grens oversteken. En konden we naar het ‘gerief’ (toilet) en een aantal mensen konden een ‘dampie doen’ (roken).

In Malelane was de lunchstop bij een winkelcentrum met een grote Super Spar. Die hebben wij volgens mij niet in Nederland. We namen een hamburger en zagen weer hoe langzaam alles gaat. Met dit klimaat wel te begrijpen.

Langs een rivier met veel krokodillen reden we naar het Krugerpark. Het nationaal park Kruger is een omvangrijk wildpark in de noordoostelijke provincies Limpopo en Mpumalanga van Zuid-Afrika, op de grens met Zimbabwe en Mozambique. Het is een van de bekendste wildparken in Afrika en trekt jaarlijks een groot aantal toeristen.

Halverwege de middag reed de bus het Krugerpark binnen. Direct bij de ingang stonden dieren ons al op te wachten. We verblijven in Nkambeni Tented Camp. Een mooie gastvrije locaties met huisjes die gedeeltelijk van tentdoek zijn gemaakt. Het bed heeft een klamboe er de airco stond al ingeschakeld. De douche is binnen maar je kan zo naar buiten lopen om daar te douchen, natuurlijk uit het zicht van anderen. En dat deden we natuurlijk.

Er is hier wat beter WiFi dus heb ik wat foto’s van de laatste dagen geüpload zodat dat is bijgewerkt. Video’s komen later.

Ook hier is een mooi restaurant en ook een gezellige bar. Omdat we morgen om 06.00 uur met de jeeps de hele dag in het Krugerpark op safari gaan werd het niet laat.

1. Anja vD:
    25 januari 2020
    Echt zó gaaf!!! X
  2. Jeff:
    26 januari 2020
    Mooie verhalen en wat een mooie reis! Geniet ervan!!!
  3. CormeijwaardC:
    26 januari 2020
    Dit is vast de reis van je leven.Geweldig genieten maar
  4. Jacqueline:
    Zo mooi om te zien!