Vasiliki (GR)

10 juni 2023 - Vasiliki, Griekenland

Vasiliki (Vassiliki) ligt in het zuiden van het Griekse eiland Lefkas en is een echte vakantiebestemming voor families met kinderen en watersportliefhebbers. De stranden zijn prachtig met een langzaam aflopende zeespiegel en goed georganiseerd. In de badplaats met gezellige haven vind je clubs welke overdag koffie serveren en de nodige drankjes en eenvoudige maaltijden, en waar ’s avonds tot laat muziek wordt gedraaid.

—————

We zijn alweer 7 weken op pad. Wat gaat de tijd snel. Het is nu donderdag 08-06 en we hebben weer een dag om zelf in te vullen.

We proberen de auto op de campings zo min mogelijk te gebruiken, daarom stapten we weer op onze e-bikes. Via de Komoot app vond ik een fietsroute die wel geschikt lijkt. Meestal maak ik mijn eigen routes, maar soms niet. Het was een route van ongeveer 22 km die als “gemakkelijk” was geklassificeerd. Dat bleek anders te zijn. We moesten eerst 350 meter klimmen en dat kunnen die fietsen en wij wel aan (je kan dat in de Komoot app vooraf zien), maar de route bleek vol problemen te zitten. Geen verharde weg, maar een pad met puin als wegdek zeer steil omhoog of naar beneden. Dat was echt geen doen. Na enige aanpassingen kwamen we in de brandende zon aan in het dorpje Agios Petros op 330 meter hoogte. Wel heel Grieks. We dronken een Fanta en gingen over kleine binnenweggetjes weer naar beneden richting camping. Ook weer een avontuur op zich. Maar we hebben het wel gedaan en genoten van de vele mooie uitzichten.

Ook bij de kleinste geitenpaadjes kan je kapelletjes aantreffen voor verkeersslachtoffers. Een ikonostasie is een kapelletje dat vaak langs de weg in Griekenland staat en soms ook bij Griekse huizen als huiskapelletje. Meestal worden deze kapelletjes lang een weg opgericht na een dodelijke verkeersongeluk maar soms ook als iemand op miraculeuze wijze een ongeluk heeft overleefd in het helse Grieks verkeer. Ook staan deze kerkjes wel bij huizen als huiskerkje. Er staat een gezegende icoon in, een flesje gezegende wijn en een olielampje.

Wat wij de gehele reis door Griekenland heel erg vinden is de manier de Grieken met hun afvalomgaan. Om veel woningen in de buitengebieden is het een vuilnisbelt. Op de parkeerplaatsen op bergwegen wordt puin, afval, auto-onderdelen of complete auto’s, TV’s, wasmachines in de diepte gegooid of in de berg achter gelaten. Zie de foto’s waar we een VW bus met de kont omhoog op een partij afval in de berm van een landweggetje aantroffen. Langs de wegen tref je steeds blikjes, plastic flessen en andere troep aan. Vaak staan er wel grote containers maar blijkbaar snappen die Grieken niet waarvoor die dienen. Echt jammer dat zo’n prachtig land zo wordt vervuild.

—————

Vandaag (09-06) gaan we weer met de groep op pad. Deze keer een boottocht langs een aantal Griekse eilanden. De bus bracht ons rond 08.00 uur naar de haven van Ellomenos waar een mooie boot, de MS Christina, voor ons was gereserveerd. Een mooie boot met veel mogelijkheden voor zitten en liggen en een goede catering.

We hadden schitterend weer met zo’n en hoge temperaturen en weinig wind: ideaal voor een dagje varen rond de Griekse eilanden. We voeren naar het eiland Meganisi waar we een grot zagen en mochten zwemmen. Daarna kwamen we bij de andere kant van Meganisi waar een lunchbuffet werd klaar gezet en er weer gezwommen kon worden. Reisgenoot Pieter nam voorzichtig zijn camera mee het water en maakte mooie foto’s.

Daarna werd koers gezet naar het plaatsje Vathy waar we even aan land konden om een terrasje te pakken. Als laatste stop kwamen we bij het eiland Skorpios dat eigendom is van de familie Onassis. Het eiland is afgesloten privébezit en wordt door beveiligers bewaakt. Voor het eiland zwemmen mocht wel en dat deden Hetty en veel reisgenoten dan ook.

Het dek van de boot was soms zo warm dat je er amper op kon lopen. Gelukkig kon je ook koelere delen kiezen. Rond 16.00 uur waren we weer in de haven en een half uur later weer op de camping.

We gingen lekker uit eten in de haven van Vasiliki met Corry en winkelden nog wat in de leuke straatjes.

—————

Alweer gingen we verkassen. Vandaag (10-06) reden we weer van het eiland Lefkas af via dezelfde route als we kwamen en deden nog wat boodschappen bij de Lidl in Lefkas. Tijdens onze rit op Lefkas moesten we weer even stoppen voor een kudde geiten zonder herder.

Lefkas is een eiland dat via een drijvende brug met het vasteland is verbonden. Best apart om daar overheen te rijden. Direct na de brug stond een mannetje met een pick-up (bestelwagen met open laadbak) die sinaasappels verkocht. Daar kochten we een grote zak zodat ik weer kan persen.

We deden een paar tussenstops en arriveerden bij Camping Kalami Beach (https://campingkalamibeach.gr/en) te Plataria-Igoumenitsa. Dit is een terrassencamping aan een baai in de Ionische Zee. We blijven hier 2 nachten.

De aankomst bij deze camping was voor sommigen een rommeltje. Er was ook een ANWB-groep die 3 dagen vertraging had omdat hun veerboot wegens reparatie uit de vaart was. De campingbaas had niets tegen onze reisleiding gezegd, behalve dat hij ons een plaats toe zou wijzen. Dat gebeurt vaker. Normaal staat de reisleiding ons bij de ingang van de camping op te wachten en die waren er ook niet. Deze optelsom van ongeorganiseerde chaos gaf ergernis bij een aantal reisgenoten. Er waren nu niet genoeg (fatsoenlijke) plaatsen. Wij kregen een plaatse boven op een terras die wij konden bereiken omdat onze auto een sterkte vierwielaandrijver is. Naast ons staan reisgenoten die tegen het dak van de receptie aankijken en allen zee kunnen zien als ze gaan staan en lang genoeg zijn. Zelf hadden we beter uitzicht. Die campingbaas heeft blijkbaar bewust niet tijdig gecommuniceerd met onze reisleiding en onze reisleiding was niet paraat bij aankomst en communiceerde later naar sommige reisgenoten ook niet goed.

Verder is het hier best. Het weer is goed, het uitzicht voor de meesten ook. Bij de afwas was er weer koud water. Dus een schone taak voor de ASCI om hun campings beter te screenen en aan te spreken op gebreken.

We aten lekker bij de caravan in gingen Rosé drinken bij Corry.

1. Ria Rietveld:
    10 juni 2023
    Weer heerlijk om jullie verhalen te lezen.En wat een mooie foto's, genieten daar.
  2. Ankie:
    10 juni 2023
    leukste vind ik om te doen dat zwemmen en de boottochten hihi. Beetje snorkelen, schelpen opduiken. Maar broer ik zie geen bewijs dat jij je zwemdiploma hebt???
  3. Leo Smit:
    11 juni 2023
    Ik had net mijn haar gedaan…. 🤩
  4. Ad en Lydie:
    11 juni 2023
    Ziet er weer mooi uit....wij hadden het er toevallig gisteren over die rotzooi langs de kant van de weg enzo in Griekenland waar we d
    vaak geweest zijn. Wij zitten nu in Sozopol Bulgarije en daar valt het juist op hoe schoon en netjes alles is....
  5. Cormeijwaard:
    11 juni 2023
    Geweldig dat jullie dit allemaal mee mogen maken ,blijf genieten .
  6. Iolanda Indri:
    12 juni 2023
    Wat gaat de tijd snel! En wat fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben!
  7. André de Vaal:
    12 juni 2023
    Ik mis in jouw opsomming van al dat afval de gebroken borden en kopjes, bewaren de Grieken dat apart?
  8. André de Vaal:
    12 juni 2023
    Die reisleiding heeft veel weg van een andere organisatie die wij heel goed kennen. Die van communiceren kan je leren. Leuk is anders, maar hopelijk mag dat de pret niet drukken voor jullie reisgenoten.