Glifa (GR)

7 juni 2023 - Glifa, Griekenland

Glifa is een klein dorpje in het westen van de regio Peleponnesos.Het dorp is in 1925 gesticht door Griekse vluchtelingen uit heel Klein Azië. Tegenwoordig is Glifa een rustig vakantiegebied. Niet ver van het dorp ligt het mooie strand van Glifa. Aan het strand is een klein vissershaventje.

—————

Vandaag (05-06) is weer een excursiedag. We gaan een wijn boerderij bezoeken en we bezoeken Olympia. We hadden dit liever andersom gezien maar dat was niet mogelijk met de beschikbaarheden.

De bus reed ons naar Mercouri Estate. Het is een oude boerderij met een geschiedenis van 140 jaar in wijnproductie, olijfolie en voorheen aalbessen. Het verhaal begint in 1864, wanneer Theodore Merkouris zijn eerste hectare land koopt en de eerste wijngaard aanlegt uit het jaar 1870. Later, aan het einde van de 19e eeuw, werd de wijn van het landgoed naar Europa geëxporteerd.Sinds 1985 begint de derde en vierde generatie van de familie een nieuwe, systematische inspanning in de wijnbouwactiviteit, de productie van standaardwijn. Er is ook een museum dat is ondergebracht en schuren en zolders.

We werden ontvangen door de eigenaar en rondgeleid door een haastige dochter. Ze leidde ons in een veel te snel tempo door de ruimten met ouder voorwerpen waar best een leuk verhaal bij te vertellen was. We eindigden in een ruimte waar tafels waren gedekt met brood, kaas, worst en waar we witte en rode wijn konden proeven. Dat ging weer een een normaler tempo. Eigenlijk zonde dat we zo slecht werden geïnformeerd.

Daarna bracht de bus ons naar Olympia. Olympia is misschien de bekendste en beroemdste bezienswaardigheid in Griekenland. Niet alleen zijn hier de Olympische Spelen begonnen, maar kun je hier tegenwoordig veel bezichtigen. Elke vier jaar wordt hier de Olympische vlam ontstoken om zijn reis te vervolgen naar de bestemming waar de Olympische Spelen gaan plaatsvinden. In 1875 werd het klassieke heiligdom Olympia blootgelegd door archeologen uit Duitsland. Al ruim voor onze jaartelling, 776 voor Christus, vonden hier de eerste Olympische Spelen plaats. Het sportevenement duurde destijds een dag en er was maar één onderdeel, namelijk een stadionloop van 192 meter. In de loop van de eeuwen kwamen er steeds meer onderdelen bij.

We kregen eerst een uitstekende warme lunch aangeboden. Daarna kwam een Nederlandse gids die ons weer oortjes uitreikte zodat we haar verhaal goed konden volgen. Deze gids deed dat zeer goed.

We bezochten eerst de opgravingen waar veel historie is blootgelegd. Door de Duitse archeologen zijn nauwgezet zoveel voorwerpen opgegraven die ons nu een goed beeld geven hoe het er destijds uitzag. We kwamen ook in het oude stadion waar destijds de Spelen werden gehouden door naakte Griekse mannelijke atleten. Reisgenoot Peter trok zijn outfit aan en rende het parcours twee maal op en neer.

Daarna bezochten we het museum met mooie voorwerpen om zo het beeld compleet te maken. Al met al was het een mooie middag waar we schitterend warm weer bij hadden.

Terug op de camping gingen velen de zee in en/of het mooie zwembad. Even heerlijk afkoelen en het stof van je lijf af spoelen.

—————

Dit  is weer een dagje (06-06) om zelf in te vullen. We stapten op de fiets en reden naar het dorpje Arkoudi om de haven te bekijken, een terrasje te bezoeken en war boodschappen mee te nemen. Onderweg zagen we een grote kudde schapen in een stuk land lopen waar meloenen waren geoogst. Die schapen aten in recordtijd alle groene restanten op en ook nog wat achtergebleven meloenen. Op de terugweg waren de schapen alweer verdwenen en het land bijna kaal.

De rest van de dag verbleven we op de camping en op het strand. Ik (Leo) perste een groot net sinaasappels uit die in Zuid-Griekenland overal groeien. De avonden worden bijna altijd gevuld met een glaasje🍷met reisgenoten.

—————

Het vandaag woensdag 07-06 en weer een reisdag. We gaan naar de 12e ASCI-camping (voor ons in totaal de 15e). Deze camping ligt in Vassiliki, weer een stukje hoger aan de westkust van Griekenland op het eiland Lefkas. Zie de kaart.

Als je de kaart bekijkt zie je we vandaag 2851 km hebben gereden. Maar dat zijn rechte lijnen. In werkelijkheid rijd je over wegen met vele kronkels. In werkelijkheid hebben we nu 4762 km gereden en we zijn nog lang niet thuis.

We verlieten de regio Peleponnesos via een grote boogbrug: de Rio-Antirriobrug, officieel Charilaos Trikoupisbrug. Genoemd naar de staatsman die de eerste plannen heeft gehad voor de bouw van de brug, is de langste tuibrug met meerdere overspanningen ter wereld en ligt over de Golf van Korintië nabij de Griekse stad Patras. De brug is de verbinding tussen het dorp Rio in de regio Peloponnesos en Antirrio op het Griekse vasteland. De brug is 2880 meter lang en heeft 2 x 2 rijbanen, een voetpad en vluchtstrook. De brug bestaat uit vijf overspanningen ondersteund door vier pylonen. De totale lengte van het wegdek dat door de kabels gedragen wordt is 2.252 meter en is hiermee de op een na langste tuibrug-overspanning ter wereld, alleen het dek van het Viaduct van Millau (Frankrijk) is langer (2.460 meter).

Hetty maakte een video van de rit over de brug en er zijn ook foto’s geplaatst.

Het laatste stuk gingen we van de snelweg af en reden weer binnenwegen. Dat was een mooie rit maar zeer hobbelige rit door mooie plaatsen zoals Lefkas en langs de kustlijn. Steeds weer verbazen wij ons over de vele monumentjes voor de overleden verkeersslachtoffers langs de wegen. We hebben er nu al in totaal een paar honderd gezien. Echt treurig dat er blijkbaar zoveel mensen door het verkeer om het leven komen.

We arriveerden halverwege de middag bij Camping Vassiliki Beach (https://campingvassilikibeach.com) te Vasiliki (Lefkas). Een camping met veel bomen maar verder van het strand af dan de naam doet vermoeden. We hebben weer een mooie ruime plaats. We blijven hier tot 10-06, dus 3 nachten.

1. Wim de Heus:
    7 juni 2023
    Mooie tuibrug en begrijp dat getrouwde vrouwen niet naar de Olymipsche Spelen mochten omdat ze dan naakte mannen zouden zien.
  2. Cormeijwaard:
    wAT FIJN VOOR JULLIE ZOVEEL MOOI S TE ZIEN ,GA ZO DOOR
  3. Annelies van Fien:
    8 juni 2023
    Zijn ze nu in Griekenland al zo gehaast? Je schrijft van een rondleiding met een haastige dochter. Vanuit mijn Griekenland vakantieervaring ging het altijd rustig rustig. Dus daar nu ook al transitie :-) Gelukkig maar, anders kwam je nooit meer terug!
  4. Leo Smit:
    8 juni 2023
    De meeste Grieken zijn nog steeds zoals ze waren: rustig en heel vriendelijk. Deze haastige dame was een uitzondering.