Ankaran (SLO)

4 juli 2023 - Ankaran, Slovenië

Ankaran ligt in het westen van Slovenië aan de Golf van Triëst, 7 km ten noorden van de plaats Koper en op korte afstand van de Italiaanse grens. Ankaran heeft een opmerkelijk mooie ligging op het Muggia schiereiland, ook wel Ankaran schiereiland genoemd. Het dorp is de meest noordelijke kustplaats aan de Sloveense Rivièra.

Koper is een van de drie havensteden van Slovenië.

Poreč is een stad en haven aan de westkust aan de Adriatische Zee van Istrië in Kroatië (HR). Het is een bijna 2000 jaren oude toeristische stad stad met verschillende campings in de buurt.

Triëste is een stad in Italië en ligt net over de grens van Slovenië. Het is een prachtige stad aan de Middellandse zee en hoofdstad van de regio Friuli-Venezia Giulia. Trieste kent een mix van allerlei sferen: aan de ene kant van de stad kun je vanaf de groene heuvels aan zee de besneeuwde toppen van de Dolomieten zien liggen. Triëste is een stad van schrijvers, zoals James Joyce die wordt beschouwd als een van de belangrijkste schrijvers van de 20e eeuw.

—————

De regen van gisteravond en vannacht werkte best verkoelend en is uiteraard heel goed voor de natuur. Vandaag (28-06) reden naar een kampeerwinkel die 9 km verderop in Italië lag. Via een leuke binnenroute door smalle straatjes en weggetjes reden we zomaar Italië in. Bij de kampeerwinkel kochten we een mooie, ruime en stille koelbox omdat de huidige af en toe vliegtuiggeluid en ging maken. En als ik ergens een hekel aan heb…..

Verder zon, zee, strand, camping, tralala. ⭐️

—————

Na het ontbijt feliciteerden we vandaag (29-06) eerst kleindochter Pomm met haar vierde verjaardag. Daarna stapten onze fiets en reden naar het stadje Koper. Een vlak ritje van 9 km. Er is een groot overslaggebied waar de grote zeeschepen worden gelost en waarvan de goederen per trein of vrachtauto verder vervoerd worden. We zagen gigantisch veel auto’s. Veel witte auto’s. Vroeger zei men: “Met een witte blijf je zitte”, maar dat is allang niet meer zo. Er waren ook veel jeeps en andere auto’s die in geseald waren in wit plastic.

Gisteren was ik gaan zwemmen met mijn portemonnee nog in mijn zwembroek. Da’s niet handig, alles is weer droog maar de portemonnee is er niet beter van geworden. Dus kochten we in het leuke oude centrum van Koper een nieuwe portemonnee.

Toen we ‘s-middags aan de zee zaten kwam een klein hondje ook uit de zon onder onze boom zitten en zat lang bij mijn voeten. Dat voelde weer zeer vertrouwd….

—————

Jaren geleden, in 2001 en 2004, waren we met een ANWB groepsreis in Kroatië en bezochten we de stad Poreč. Daarom stapten we vandaag (30-06) in de auto en staken we de open grens over naar Kroatië.

Poreč is een leuke stad met een mooie oude kern. We liepen weer door mooie smalle staatjes en over grote pleinen. We bezochten ook het aquarium dat ook een aantal terraria met slangen en reptielen heeft. Het is wel jammer dat de vissen en reptielen wat klein behuisd zijn.

Na een heerlijke lunch in een smalle straat reden we langs de kust terug via Umag. Destijds verbleven we op Camping Ladin Gaj, dat nu Camping Park Umag heet. Daar stonden we even stil en zagen dat onze herinneringen klopten: het is echt een heel groot spul.

—————

Vandaag (01-07) bezochten we de stad Triëste in Italië dat elders ook Triëst wordt genoemd. Het is een soort Italiaanse Deventer: een stad van schrijvers en boeken. Er staan diverse standbeelden van dichters, schrijvers en poëten. Onze overbuurman Willem Rietveld reageerde op deze blog dat hier een beroemde en één van zijn favoriete schrijvers woonde en werke: James Joyce. We bezochten een infozuil en een standbeeld van deze James en zetten wat foto’s op Facebook en een foto in deze blog. Het viel ons op hoe ruim de straten en pleinen waren en ook dat alles zo schoon was. Vaak zijn die oude gebouwen vervuild en grijs, maar hier was alles mooi fris.

Ik liep op sandalen die niet lekker zaten dus bezochten we een Bata schoenenwinkel. Na alweer een goede lunch deden we inkopen bij, jawel, de Lidl.

—————

Het is zondag 02-07. We bleven lekker op de camping en zetten onze strandstoelen langs de baai waar we keken hoe die zeeschepen met de vele auto’s en containers in de baai lagen te wachten tot ze aan de beurt waren om vooruit of achteruit de terminals van de haven in te varen om geladen en/of gelost te worden. Het aantal containers is niet te tellen omdat ze deels onder het dek staan en in vele rijen.

Max Verstappen reed vandaag een thuiswedstrijd op de Reb Bull Ring te Spielberg (Oostenrijk), dat we vorig jaar bezochten.

—————

Vandaag (03-07) bleven we ook op de camping. We zetten lekker de grote relaxstoelen langs het water en keken weer naar de grote schepen. Via een app MyShipTracking zagen we de schepen op de kaart liggen en lazen we info waar ze vandaan kwamen. Soms zag je ook de route die ze hadden gevaren. We zagen ook welke boten bij onze woonplaats Ameide door de Lek vaarden en de locatie van veerponten bij Ameide en Schoonhoven.

De avond werd afgesloten met een heftige onweersbui die wel weer als voordeel had dat de auto en caravan wat schoon werden geregend.

—————

En toen was het 04-07: de dag dat dochter Marjolein jarig is. En de dag dat we na een week weer eens gingen verkassen. De bestemming werd een camping aan de Ossiacher See in Oostenrijk. Wij waren in 2012 ook in dit mooie gebied, bij een andere camping. In onze woonkamer hangt een schilderij van deze See die mijn vriend Adrie Oomen schilderde met een  door mij gemaakte foto als basis. In 2012 stonden we aan de overzijde van het meer bij Steindorf.

We hadden vannacht nog snel via een internet digitale vignet voor Slovenië gekocht want de vorige gold tot gisteren en de controles zijn streng.

De rit van ruim 200 km verliep gesmeerd. Bij de grens kochten we een vignet voor Oostenrijk en later reden via de Karavanketunnel Oostenrijk binnen. Toen we de snelweg verlieten zagen we onderaan de afrit een Lidl. Alweer Lidl 😀. Dus deden we boodschappen en zag ik voor het eerst van deze lange vakantie dat ze appelmoes hadden!

Aan het begin van de middag arriveerden we bij stralend weer bij Terrassen Camping Ossiacher See (https://terrassen.camping.at/nl/) te Ossiach.

We werden hartelijk ontvangen en kregen een mooie plek met goed uitzicht op het meer (Ossiacher See). De ondergrond was wel erg schuin en daarom moest de ‘leveler’ na jaren tevoorschijn worden gehaald om een wiel van de caravan op te tillen zodat de caravan weer waterpas kwam te staan. We haalden de parasol tevoorschijn vanwege de felle zon.

Die felle zon duurde niet zo heel lang. Toen we in het restaurant zaten brak er noodweer uit. Bliksem, donder en gigantisch veel regen. Zo veel dat er paden blank stonden en we tot onze enkels in het water liepen en geen droge draad meer aan ons lijf. We hadden wel een tijdje gehoopt dat de regen minder zou worden maar we moesten er toch doorheen omdat de dakluiken van de caravan een heel klein stukje open stonden. Dat is normaal genoeg maar niet bij zeer extreem zwaar weer. Er was toch wat water binnen gekomen maar niet zoveel dat er veel schade was.

En zo werd het toch weer een afwisselende dag. We blijven hier een week.

1. Hannie:
    Wat een mooie verhalen
  2. Cormeijwaard:
    5 juli 2023
    Wat een belevenis allemaal ,het voornaamste is dat jullie genieten en gezond zijn .
  3. Ankie:
    5 juli 2023
    mooi stuk reis was dit!!
  4. Simone Schoen:
    5 juli 2023
    Leuk daar naar de kapper en dat hondje aan je voeten!
    En wat gaat jullie reis snel, wat tijd betreft dan.