Boppard (D)

19 juli 2023 - Boppard, Duitsland

Boppard is een romantisch stadje en een belangrijk toeristisch centrum en ontvangt jaarlijks duizenden gasten. Bij Boppard maakt de Rijn een grote lus en hier ligt het wijnbouwgebied Bopparder Hamm. Dit grootste aaneengesloten wijngebied van de Mittelrhein heeft meer dan 75 hectare aan wijngaarden.

—————

Vandaag, zondag 16-07, was het een winderige en bewolkte dag. De zon liet zich niet zoveel zien. De wind had de hele nacht aan onze luifel gemorreld maar die zat stevig vast met stormbanden en grote grondpennen.

Hetty had gisteravond haar voet verstuikt dus we bleven op de camping. Zelf was ik uren bezig om met cleaner de duivenpoep van de auto te halen die er in Slovenië op was gekomen.

Deze camping heeft een aantal lange geasfalteerde paden. Het valt ons deze vakantie op hoeveel kleine (elektrische) stepjes er rond rijden, ook bij veel vorige campings. Van kleuter tot senior zoeven voorbij als ze naar het toilet, de kamp winkel of het restaurant gaan. Het is echt een hype en best handig. Zelf gebruiken wij onze fietsen als de afstand wat langer is.

—————

Het ging vandaag (17-07) alweer wat beter met Hetty’s voet. We stapten weer op de fiets en reden naar Boppard. Wij vonden het een leuke plaats met wat vakwerkgebouwen en een mooie kerk met een dubbele toren. Dit soort plaatsen als Boppard liggen ons beter dan die grote drukke steden waarvan we er voorlopig wel genoeg hebben gezien. Boppard heeft een leuke winkelstraat en een mooi marktplein.

We liepen naar de restanten het Römer-Kastell Bodobrica. Daar kregen we even een Griekenlandgevoel omdat we daar vele bekende opgravingen hadden bezocht. Het fort kreeg destijds de naam Bodobrica en deze naam werd later veranderd in Boppard.

Natuurlijk scoorde Hetty weer een leuke jurk. 😀

We wilden met de stoeltjeslift naar het uitzichtpunt Vierseenblick maar dat bleek volgens Google op maandag gesloten te zijn. Best vreemd in het hoogseizoen.

Verder verbleven we op de camping en keken naar de scheepvaart. Wij vroegen ons af waarom de schepen in Duitsland op de Rijn links varen. ChatGPT gaf aan dat dit te maken heeft met oude internationale afspraken. In Nederland en een aantal andere landen varen de schepen rechts, in Duitsland is dat nog steeds links. Deze afspraken zijn uiteraard nodig vanwege de veiligheid.

—————

Gisteren (18-07) deden we niets bijzonders en verbleven we lekker op de camping.

Vandaag (19-07) verlieten we Duitsland en keerden we terug naar Nederland. Nog niet direct naar huis: we gingen nog 3 dagen naar een camping in noord-Limburg. Even wennen dat we weer gewoon overal Nederlands kunnen praten. 😀

We verlieten Campingpark Sonneneck en reden via Koblenz naar Nederland. We zagen het landschap steeds weer veranderen en reden in Venlo de Nederlandse grens over. Toen kort daarna de snelweg verlieten maakten we weer kennis met de verkeersdrempels. Bizar hoeveel drempels er in Nederland zijn in vergelijking met al de landen waar we de afgelopen maanden waren.

Wij hebben een rare traditie. Als we een aantal weken met zomervakantie in het buitenland zijn geweest stoppen we bij een snackbar en eten we een frikandel speciaal. Dat deden we nu natuurlijk ook. 😋

Daarna arriveerden we bij Camping De Sleng (http://www.campingdesleng.nl) in America. Dat ligt aan de rand van de Peel in noord-Limburg. Het is een hele mooie SVR-camping in een prachtig gebied. We mochten zelf een plaatsje uitkiezen en kijken op een vijver en een groot mooi groen veld. De overige voorzieningen zijn ook top: onze elektrische fietsen staan een aan af te sluiten fietsenschuur met aansluitpunten om ze op te laden. Zo luxe hadden die fietsen het de hele vakantie niet eerder.

Zaterdag 22-07 is de vakantiekoek echt op en hopen we weer veilig thuis in Ameide te arriveren.

1. Marion:
    19 juli 2023
    Erg mooi daar. Ben er ook bekend.
  2. Marjolein:
    19 juli 2023
    Nog een paar dagen genieten, vlaai eten, Limburgs bier drinken, de relaxtheid van de Limburgers waarderen, en dan back to reality.
  3. Jacqueline:
    20 juli 2023
    Nog een paar dagen genieten en dan zit het er echt op, dan echt terug naar Ameide 😜
    Welkom 🏡 voor straks