Pylos (GR)

4 juni 2023 - Pylos, Griekenland

Locatie van Camping Erodios

Pylos is een dorp in in het zuiden van de baai van Navarino. Het is een dorp met een levendig centrum met terrassen langs het water en in de schaduw van de platanen op het plein. De aangrenzende baai vormt een bijna perfecte halve cirkel die bij de ingang als het ware bewaakt wordt door de rotspartij van Sfaktiria. Onze camping ligt in het oosten van de baai, over de weg bijna 10 km van Pylos.

—————

We hebben 2 vrije dagen op Camping Erodios en geen excursie. Dat is geen straf want deze camping ligt aan het strand en in een mooi gebied. En we hebben er mooi weer bij.

Het is vrijdag 02-06 die we invulden door op de fiets te stappen en naar Pylos te fietsen. We passeerden het plaatje Gialova dat een leuke boulevard heeft waarvandaan je het strand voor de camping kan zien. In de baai lag een groot jacht met een helicopter op het dak.

In Pylos liepen we een gereedschapswinkel binnen waar de eigenaar ons met een handdruk ontving en we een glas koude limonade kregen. Zeer gastvrij! Ik zocht een kruissleutel die hij niet had en hij verwees ons naar een Shellshop die hem wel had. Grieken zijn bijna altijd heel vriendelijke mensen.

De rest van deze dag verbleven we op de camping en Hetty op het strand.

Fietsrondje van Camping Erodios via Golden Beach

Ook vandaag (zaterdag 03-06) is een vrije dag. Samen met Corry gingen we fietsen in het natuurgebied bij de camping. Ik had een route uitgezet via Komoot. Veel binnenmeren en prachtige natuur waar het ons opviel dat er zo weinig watervogels waren. Misschien overwinteren ze hier alleen en zijn ze nu verder getrokken. We keken bij Golden Beach dat er tropisch uitzag en waar ook veel Grieken hun vrije zaterdag doorbrachten. Via olijfboomgaarden en een wijnveld reden we weer terug naar de camping.

De  namiddag was er een campingparty georganiseerd door een aantal reisgenoten die tijdens deze trip jarig zijn. Zeer slim! Er waren hapjes en drankjes en aansluitend kon iedereen zijn eigen barbecue aanzetten. Het was weer een meeting die we vaak meemaakten: in een grote kring zitten en contacten met anderen en daarna je vleesjes of visjes bakken.

Morgen gaan we weer rijden. Weer langzaam naar het noorden, maar wel aan de kust.

—————

We vinden het jammer dat we Camping Erodios weer gaan verlaten. Het is zondag 04-06 en voor de Grieken is het eerste Pinksterdag. Dus rustig op de weg. We gaan weer iets noordelijker en blijven langs de westkust van Griekenland. De bestemming is Glifa aan de Ionische Zee. Een route van ± 140 km over binnenwegen langs de kust.

De route was niet zo spectaculair als de vorige route maar “je kan niet altijd een 6 gooien”. Er waren ook weinig mooie punten/parkeerplaatsen onderweg maar we vonden er één halverwege de reis langs een oude spoorlijn en zicht op zee.

Rond 14.30 uur arriveerden we bij Camping Ionion Beach (https://www.ionion-camping.gr). We kregen weer een mooie plaats en even later gingen we zwemmen in de zee. Dat viel tegen vanwege scherpe koraalachtige rotsen dus doken we in het zwembad. Corry bracht redding want zij wist dat een stukje verderop wel goed in de zee te zwemmen was en zo kon ik Max Verstappen zien winnen in Barcelona.

We aten daarna in het camping-restaurant want het is tenslotte vakantie.

1. Ankie:
    mooie routes gefietst!!!
  2. Marjolein:
    4 juni 2023
    Leuk zoveel campings aan zee! Ook weer leuke foto's.
  3. Willem:
    Prachtige reis !!
  4. Cormeijwaard:
    5 juni 2023
    Wat is het toch fijn om zo te genieten, noch veel mooie dagen