Mystras (GR)

1 juni 2023 - Mystras, Griekenland

Mystras of Mistrás is een versterkte stad niet ver van het antieke Mystras of Mistras is een versterkte stad niet ver van het antieke Sparta. Sinds 2011 behoort het tot de gemeente Sparti. In 1249 bouwde de Frankische kruisridder Willem II Villehardouin, de prins van Achaia, hier een vesting op een 634 meter hoge uitloper van de Taygetos berg. Doordat mensen zich daarna aan de voet van de berg vestigden in de hoop op bescherming van de kasteelheer, onstond hier een stad.
Het moderne Sparta bestaat sinds 1934. Het werd op last van koning Otto aangelegd door Beierse architecten. De straten hebben een boulevard-achtig karakter en zijn beplant met sinaasappelenbomen en rozenstruiken. In het voorjaar ruikt het er naar sinaasappelbloesems. De Spartanen stonden vroeger bekend om de buitengewoon sobere en harde opvoeding die zij kregen.

—————

Deze dag (31-05) is weer een excursiesdag. We vertrekken met taxi’s naar de bovenste poort van de oudheden van de spookstad Mystras vanwaar we verder naar beneden klauterden. De Nederlands sprekende gids die ons door Mycene leidde was nu ook weer van de partij.

Niet alle reisgenoten konden deelnemen aan deze best wel zware excursie. Ook Hetty niet vanwege een zeer pijnlijke schouder. Samen met 6 anderen kwam ze later met taxi’s naar het restaurant waar we de lunch gebruikten.

Onderstaande info haalde ik (ook) van het internet:

De Akropolis en het kasteel
Op de top van de berg bevindt zich de Akropolis of beter gezegd, het kasteel dat oorspronkelijk door de Franken is gebouwd. Het kasteel is omringd door dubbele muren die versterkt zijn met vierkante of cilindrische torens. Het panoramische uitzicht vanaf hierboven is indrukwekkend. Niet voor niets is het kasteel hierboven gebouwd want het uitzicht over de vlakte van Sparta is adembenemend.

De paleizen
In de paleizen woonden de despoten en hun families, de gebouwen zijn hier in verschillende periodes gebouwd.

De kerk van Agios Dimitrios
De kerk van Agios Dimitrios is waarschijnlijk de oudste kerk van Mystras. Rondom de kerk is een muur gebouwd en in de binnenplaats bevond zich de verblijfplaats van de Metropoliet, tegenwoordig is hier het museum van Mystras gehuisvest.

De Agia Sofia
De Agia Sofia kerk staat nabij de paleizen en werd door de despoot Emanuel Kantakouzinos in de 14e eeuw gebouwd. Initialen van Kantakouzinos zijn o.a. op de pilaren van de kerk te zien en in het altaar gedeelte is een prachtige muurschildering van de “Almachtige op de troon” te zien.

Agioi Theodori
Deze kerk werd door de monniken Daniel en Pachomios iets voor 1296 gebouwd. Het is een achthoekige kerk met aan de vier hoeken vier kapelletjes.

Pantanassa
Pantanassa is het laatste belangrijke gebouw dat tijdens de Byzantijnse periode is gebouwd en is tegenwoordig een nonnenklooster.  Het is het belangrijkste kerkgebouw van het gelijknamige klooster dat in 1428 gesticht is door Ioannis Frangopoulos. Hier bevindt zich ook het graf van Theodora, de vrouw van keizer Konstantinos Paleologos.

Na deze klauterpartij en/of goede lunch arriveerden we in de loop van de middag weer op de camping.

—————

Het is donderdag 01-06 en we zijn alweer 5 weken weg, We gaan verkassen naar Pylos waar de meest zuidelijke camping van deze Griekse reis ligt. Helemaal links-onder in Griekenland aan de Ionische Zee en Oostelijke Middellandse Zee in de Baai van Navarino met een langgerekt eiland (de rotspartij van Sfaktiria) ervoor dat voor beschutting vanuit zee zorgt. De rit zou ± 114 km zijn maar werd door een omleiding in de bergen wat langer.

Deze rit noemt de ACSI blijkbaar de ‘koninginnerit’ omdat het de mooiste rit zou moeten zijn. En dat was waar. We reden met gemiddeld 40 km/h door de prachtige bergen van Zuid-Griekenland. We  zagen de prachtige rotsen en diepe dalen en kwamen ook een schaapskudde tegen. Vele haarspeldbochten later stonden we op 1310 meter hoogte van het uitzicht te genieten. Toen kwam de melding dat er een wegafsluiting was en de alternatieve route erg avontuurlijk was. En dat was zo: een smalle lange bergweg waar je niet op een tegenligger zit te wachten als je met een auto en caravan reed. Er was slechts één bestelwagen als tegenligger maar wel op een breed stukje weg. Soms dacht je: gaat dat wel goed en reed je ineens weer door een smak dorpje. Uiteindelijk kwamen we weer netjes op de hoofdbergweg uit.

Onderweg was een Lidl aan de route met een grote parkeerplaats die druk werd bezocht door ons en veel reisgenoten.

Rond 14.30 uur arriveerden we bij Camping Erodios (https://erodios.com) te Pylos. Een mooie camping met goede voorzieningen aan het strand. We kregen een mooie beschutte plek vlakbij het strand, de toiletten en de kampwinkel.

Even later dook Hetty in de zee en later volgde ik ook (zowaar).

1. Jacqueline:
    1 juni 2023
    Wow, wat een foto's en wat een mooie reis. Nog heel veel plezier
  2. Willem:
    1 juni 2023
    Lesje in geschiedenis, echt boeiend.
  3. Iolanda Indri:
    1 juni 2023
    Wat een prachtige reis toch. En nog lang niet klaar. Wij genieten mee!
  4. Simone Schoen:
    2 juni 2023
    Mooi om jullie reisverhalen te lezen, Leo en Hetty.
    Geniet ervan!
    Beterschap voor je schouder Hetty!