Epídavros (GR)

30 mei 2023 - Palaia Epidavros, Griekenland

Onze camping ligt in het plaatsje Palaiá Epídavros en dat ligt in de regio Peleponnesos.
De Peloponnesos is het grootste schiereiland van Griekenland en ligt zuid-oost van het Griekse vasteland. De oppervlakte bedraagt 21.379 km².

—————

Vrijdag 26-05 was een excursiedag. De bus stond om 08.00 uur te wachten om ons naar Mycene te brengen. Er was een Nederlands sprekende gids die ons de hele dag informeerde.

Mycene of Mykene was in de oudheid een belangrijke stad en ooit het belangrijkste politieke en culturele centrum van de naar Mycene genoemde Myceense beschaving. Deze was destijds belangrijk in het oude Griekenland.

We bezochten het Archaeologisch Museum van Mycene en opgravingen. En het Tumulus van Atreus. Atreus was een figuur uit de Griekse mythologie. Er staat nog steeds een tholosgraf dat de 'schatkamer van Atreus' wordt genoemd. De foto’s geven een beeld.

Daarna reden we naar een heel leuk stadje: Nafplio. Dat is een havenstad met prachtige gebouwen, grote pleinen en mooie met bloemen versierde winkelstraten. Daar lunchten we uitgebreid met een paar reisgenoten en liepen door de mooie straatjes.

De bus bracht ons naar het Asklepieion en Theater van Epidaurus.

Een Asklepieion is een antiek Grieks sanatorium. Wij zagen de restanten terug.

Het Theater van Epidaurus is het best bewaarde amfitheater uit de Griekse oudheid. Dit bijzonder goed bewaarde theater, dat als een reusachtige schelp tegen de flank van een heuvel ligt, werd in de 4e eeuw voor Christus gebouwd volgens zuiver wiskundige principes. Het biedt plaats aan 14.000 toeschouwers, en de akoestiek is er ronduit fantastisch.

—————

Zaterdag 27-05 was een dag die je weer zelf kun invullen. Ook weer lekker. Nu het ontbijt pakten we de fiets en reden naar het plaatsje Palaiá Epidavros, waar ook de camping bij behoort. Een kort ritje van 3 km door boomgaarden met sinaasappels, citroenen en andere vruchten. Alle fruit dat boven de openbare weg hangt mag je plukken en dat deed Hetty: ze probeerde een paar sinaasappels en die waren heerlijk. We deden een paar boodschappen in een klein basic supermarktje en bezochten het haventje met zijn leuke terrassen. Er stond een kleine vuurtoren langs de waterkant.

Verder niks. Hetty lag op haar relaxstoel op het kiezelstrand en Leo fietste nog een keer naar het stadje om een brood te kopen en een lekker ijsje.

Naast ons staat een Griekse buurvrouw Maria die uit Athene blijkt te komen. Via Google Translate konden Hetty en Maria het elkaar communiceren. Erg leuk!

Ondertussen zijn we al aan het bedenken wat we gaan doen als het ACSI-deel van de reis is voltooid. Dan zijn we in Moldavië. Gaan we via de Kroatische kust terug of varen we via Durrës over naar Bari in Italië waar we in de ‘hak’ van Italië uitkomen.

—————

Het is zondag 28-08. In Nederland is het eerste Pinksterdag, in Griekenland is dat een week later. We zijn halverwege het ASCI-deel van de reis. Deze ochtend stond een excursie naar het eiland Hydra op het programma.

Hydra is een Grieks eiland  in het noorden van de Egeïsche Zee in Zuid Griekenland. De bevolking leeft voornamelijk van toerisma, vooral veel inwoners van Athene bezoeken het autovrije eiland. Vervoer van personen en goederen gebeurt er per ezel. Nogal wat rijke mensen leven teruggetrokken op Hydra. Ook de visvangst is een belangrijke bron van inkomsten.

De bus reed ons dwars over het schiereiland naar de haven van Ermioni, een rit van een uur. Daar was een pendelboot gereserveerd die ons na een half uur varen op Hydra afzette waar we een paar uur zelf konden rondstruinen.

Wij vonden Hydra een mooi eiland. Veel kleine smalle straatjes met veel hellingen en trapjes. Vandaar dat de ezel als transportmiddel wordt gebruikt. Ook de Griekse blauwe kleur kwam je vaak tegen voor deuren, ramen en kozijnen.

Aan het begin van de middag waren we weer terug op de camping waar we om 17.00 uur een ‘natte’ 🍷 routebespreking met hapjes hadden. Daarna gingen we uit eten in Epidavros. Weer terug op de campings dronken we nog een paar glaasjes wijn met een paar reisgenoten.

—————

Op maandag tweede Pinksterdag (29-05) verbleven we op de camping en fietsten we weer naar Epídavros om wat inkopen te doen. Verder lekker niks en daar heb je tenslotte ook vakantie voor. We fietsen weer even naar Epidavros. Toen we langs de sinaasappelboomgaarden fietsen plukte Hetty nog snel een paar mooie sinaasappelen 😀.

Na de afgelopen rustige dagen gaan we weer verkassen. Vandaag (30-05) verlieten we Camping Bekas en reden we naar Mytras (Sparta), een rit van ± 160 km over binnenwegen. Dat is het mooiste.

We reden weer een schitterende route bij stralend weer. Er waren weer mooie uitzichten vanaf de bergen naar de zee en het landschap. Soms stopten we even en vaak hadden andere reisgenoten hetzelfde idee. Natuurlijk rijden we niet met z’n allen achter elkaar, dat is niet veilig. Maar als je hetzelfde vertrekpunt en eindpunt heb kom je elkaar onderweg wel eens tegen al rijd je niet allemaal dezelfde route. Ook hier zagen we weer veel monumentjes van verkeersslachtoffers. De laatste paar kilometers reden we op een slecht paadje door een boomgaard: dat gaf mijn navigatie aan…..

We arriveerden rond 14.5 uur op Castle View Camping (http://www.castleview.gr/) in Mystras. Een oude campingbaas loodste ons op ons plekkie onder de bomen en dat ging maar net (niet) goed met al die laaghangende takken. Hij keek meer naar de grond als omhoog.

Toen ik weer dronefoto’s wilde maken raakte de drone in de war en kwam via een boom met een smak weer op de grond. Een propellor was defect maar gelukkig wist Hetty nog dat ik reserve-propellors moest hebben en dia zaten inderdaad onder in mijn koffertje. Dus kon ik weer luchtopnamen maken.

We aten daarna lekker in het restaurant van de camping. Tenslotte is het vakantie….