Kastraki

14 juni 2023 - Kastraki, Griekenland

Kastraki is een dorp in de gemeente Kalabaka, Trikala, Thessalië, in Griekenland. Het ligt net ten noordwesten, op loopafstand, van de belangrijkste stad Kalabaka. De hoogte is 275 meter boven de zeespiegel. Het bijzondere aan deze omgeving zijn de Meteora-rotsen.

De Meteora-rotsen in Griekenland zijn ontstaan door geologische processen gedurende een periode van miljoenen jaren. De rotsformaties zelf zijn ontstaan door erosie van de oorspronkelijke gesteentelagen door wind en water. De huidige vorm van de rotsen is het resultaat van dit natuurlijke proces en het werk van architecten en monniken die er eeuwen geleden kloosters op hebben gebouwd die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staan.

De Meteora heeft in totaal zes “zwevende” kloosters: Grote Meteoor, Varlaam, Agia Nikolaou Anapafsas, Megalo Meteora (Metamorfosis), Roussanou, Agia Triada (Holy Trinity) en Agia Stefanou. Het Griekse woord meteorizomai betekent in de lucht zweven en zeker in de wintertijd, als de kloosters soms zijn gehuld in een mistige deken, wordt de betekenis hiervan duidelijk. Mysterieus en indrukwekkend zijn de conisch gevormde rotspartijen die hoog boven de vallei uitsteken. Bovenop prijken de zes kloosters.

—————

We gingen vanmorgen (13-06) met de bus naar de imposante Meteora. De bus reed de steile weg omhoog en stopte soms voor een fotoshoot. Het weer begon weer op te klaren, de temperaturen stegen en de zon liet zich weer zien. Helaas was het wel een beetje nevelig en dat zie je iets op de foto’s.

Eerst bezochten we het klooster Verlaam. Het klooster van Verlaam is gebouwd op een 373 meter hoge rots. De eerste bewoner was de monnik Verlaam die er rond het jaar 1350 enkele cellen en een kerk bouwde. In 1923 werden 195 treden uitgehakt in de rotsen waardoor bezoekers nu veilig naar boven kunnen komen.

Daarna reden we naar het klooster Agia Nikolaou Anapafsas waar nog 32 nonnen wonen. Men denk dat het klooster is vernoemd naar een persoon die destijds in de 13e of 14e eeuw mede de bouw bekostigd. Er zijn vele muurschilderingen te bewonderen.

We zijn onder de indruk van de vormen van deze rotsen. En ook van de geweldige natuur in dit gebied. Het viel ons op dat er nergens afval in de bermen wordt gedumpt. In de rest van Griekenland lijken de bermen in druk bevolkte gebieden vaak vuilnisbelten, maar hier is dat gelukkig niet zo. Ook zie je hier veel minder zwerfhonden.

Ondertussen knapte het weer op. Zon en hoge temperaturen. Dus reden we naar Kalabaka om de stad te bewonderen en wat inkopen te doen. En natuurlijk een terrasje te pakken. We zagen een (zwerf)hond lopen met 4 puppies achter haar aan. 😍 Ik moest een nieuwe 9 Volt batterij hebben voor de afstandsbediening van de mover en we liepen een elektrazaak binnen. Daar hadden ze hem niet maar de verkoopster liep met ons naar de Minimarkt ernaast en haalde daar de batterij uit een vak. Echte service!!

De auto zag er echt niet uit na bijna 8 weken vakantie. Dus is deze maar eens in een carwash gewassen en is dat later op de camping verder afgemaakt.

De avond werd weer met een aantal reisgenoten afgesloten met een sapje, een watertje of een wijntje. Alles beperkt, dat doen we meestal wel, want morgen gaan we Griekenland verlaten. Dan kunnen we weer naar het toilet en ook het toiletpapier doorspoelen. Dat mag in Griekenland niet…

—————

Dit was onze laatste overnachting in het mooie Griekenland met zijn vriendelijke en behulpzame bevolking. Vandaag (14-06) gaan we naar een camping in Albanië. Dat was heel spannend voor Arnold en Betty want zij hadden op de valreep van deze reis plotseling een andere caravan moeten kopen omdat de vorige werd afgekeurd. Dat was zo kort dag dat het kentekenbewijs van de caravan nog niet was bezorgd. Gelukkig had iemand er wel voor gezorgd dat ze een digitale versie hebben. Ook het gedoe met de groene kaart is opgelost door zelf een exemplaar op groen papier af te drukken. Zelf deden we dat weken geleden ook toen we problemen hadden in Noord-Macedonië.

Na het ontbijt reden we naar de grens van Griekenland en Albanië. En konden we Arnold & Betty via een live-locatie volgen. Wij kwamen vlak achter hun bij de grens en gelukkig ging deze keer alles goed. Pfff.

Toen we weken geleden Griekenland binnen reden kwamen we in een andere tijdzone terecht en moest de klok een uur vooruit worden gezet. Na de grensovergang kwamen we weer in onze eigen tijdzone terecht en spong de klok weer een uur terug.

We zagen de natuur weer veranderen. Geen olijvenbomen meer maar ander groen. Het was ook niet meet zo fris als begin mei maar nog lang niet verdord.

In Albanië is de natuur anders. En veel andere dingen zijn anders. Je wordt 50 jaar terug geworpen in de tijd als je de kleine binnenwegen neemt. Paard en wagen, handkarren, oude werkplaatsjes, kleding van vroeger. enzovoort. In de grote steden zal dat verschil minder zijn. De auto’s zijn vaak geïmporteerde Mercedes Benzen van een ouder type, maar we kwamen geen rijdende wrakken tegen.

Hetty kocht kersen langs de weg voor een klein prijsje.

We arriveerden aan het begin van de middag bij Camping Arbi (geen website) in Pogradec aan het Meer van Ohrid. Het mooie weer was weer weg en het regende zo af en toe. Het is een mooie groene camping dus we staan weer eens op een grasveld. De kampeerplaatsen zijn berekend op niet al te grote campers. Dus te klein voor een auto met caravan, zeker omdat er geen parkeerterrein voor de auto was. Zelf mochten wij niet klagen maar velen stonden echt veel te krap: bumper aan bumper en deur aan deur. Deze camping is eigenlijk niet berekend op groepen als van ASCI. Ook is er te weinig sanitair. Wellicht een verbeterpunt.

Hetty kreeg voor haar verjaardag een spel met houten blokken en stokken: KUBB. Het is een is een buitenspel met als doel het omvergooien van houten blokken door er houten stokken tegenaan te gooien. Het woord "kubb" betekent "houten blok" in het Gotlands dialect van het Zweeds, alsook in het Zweeds zelf. Kubb kan kort worden omschreven als een combinatie van bowling, petanque en schaken. Dat spel stond alle weken achterin de auto en we konden natuurlijk niet thuis komen zonder dat ermee is gespeeld. De handleiding en andere reisgenoten werden geraadpleegd. Maar het terrein was te krap om alles volgens de spelregels te doen, maar we hebben het wel gedaan. 💪

We hebben lekker gegeten met Corry in het restaurant van de camping. En gingen niet te laat onder de klamme lappen want morgenochtend is het appèl om 08.00 voor een excursie naar Ohrid.

1. Anja vD:
  3. Jacqueline:
    Ziet er weer mooi uit!
  4. Wim de Heus:
    15 juni 2023
    Mooie rotsformaties, leuke foto's.
    Jammer dat jullie zo hutje mutje staan op deze camping. Had verwacht dat ACSI daar eerder naar gekeken zou hebben.
  5. Cormeijwaard:
    15 juni 2023
    Geniet van de fijne dingen ,volmaakt is het nergens .