Fürstenfeld (A) en Duga Resa (HR)

4 mei 2023 - Mrežnički Brig, Kroatië

Je arriveert wel eens op een camping en dan heb je daar geen torenhoge verwachtingen van. Andersom kan ook. Wij hebben wel eens een camping via internet uitgezocht die helemaal het einde moesten zijn. Maar waar we bij de ingang zijn omgekeerd.

Camping Fürstenfeld is een gemeente-camping die het mooiste sanitair heeft dat we ooit zagen. Alsof je in een heel duur hotel was. Je doet je schoenen uit en slippers aan voordat je de centrale ruimte betreedt waar zelfs een rode loper in ligt. Alles is super schoon en mooi uitgevoerd. Ook de rest is dik in orde.

Gisteren kwamen we via de achteringang binnen. Vandaag, woensdag 03-05, fietsten we via de hoofdingang naar buiten om het leuke stadje Fürstenfeld te bezoeken. De camping blijkt onderdeel te zijn van een groot parkachtig complex, compleet met zwembaden. We bezochten het stadje en ook een groot shoppingcentrum met outletzaken. En hadden verder een rustige campingdag.

Op de Praatjes-app hoorden we een reisgenoot zingen dat hij bijna in Dugu Resa (Kroatië) is. Daar is Camp Slapiç, de startcamping van de ASCI-reis ‘Grand Tour Griekenland’. Ook anderen meldden waar zij nu verblijven en dat zij ook bij Camp Slapiç zijn gearriveerd. Het begint nu allemaal werkelijkheid te worden. Het weer was tot op heden niet denderend maar de weersverwachtingen zien er nu beter uit.

—————

Vandaag, donderdag 04-05, is een reisdag. We verlaten Camping Fürsenfeld en selecteren een tolvrije route van ongeveer 290 km naar Camp Slapiç. We rijden dus minder km dan de vorige trajecten zodat we uitgerust zijn om de ASCI-meute (😀) opnieuw te ontmoeten. We hadden elkaar eerder ontmoet tijdens de informatie middag bij de ASCI.

We vertrokken deze keer met zonnig weer. De temperatuur liep op tot 23°! Het eerste deel van de reis reden we binnendoor over mooi wegen want we hadden al genoeg vangrail gezien. We verlieten Oostenrijk en reden Slovenië binnen. En via Slovenië kwamen we in Kroatië terecht.

We stopten op een parkeerplaats om de ASCI-stickers op de auto en de caravan aan te brengen. Zo ben je als groep herkenbaar, ook als je een camping oprijdt. Naast ons stopte een camper met een echtpaar uit Lemmer. Zij zeiden: “Wat leuk dat jullie ook met de ASCI0-reis mee gaan.”. We checkten de reisdocumenten en zagen elkaar niet op deze documenten terug. Het bleek dat dit echtpaar onderweg was naar Zagreb voor de Albanië-reis. 😀

We arriveerden in Duga Resa bij Camp Slapiç (https://www.campslapic.hr/nl/). De mooie  startcamping van de ASCI-reis die over een paar dagen formeel begint. We zijn bewust eerder gearriveerd omdat we wat van de omgeving willen bekijken.

Er bleken al een aantal reisgenoten te zijn gearriveerd. We zetten de caravan op zijn plek en zaten even later in de caravan van de reisleiders Wim & Marian om van alles te regelen en af te spreken wat van belang is voor een goed georganiseerde reis. Dat goed organiseren is dit echtpaar wel toevertrouwd!

Vanavond gaan we lekker uit eten in het campingrestaurant. Zo leren we alvast wat reisgenoten kennen. Het onthouden van al die namen en gezichten is voor mij best lastig, Hetty is daar wat beter in.

1. Jacqueline:
    4 mei 2023
    Bijna gaat jullie geweldige rondreis beginnen. Zo te lezen genieten jullie nu al. Have fun 😘
  2. Hannie:
    4 mei 2023
    Lekker dat het weer beter wordt
  3. Willem:
    Plitvice is schitterend
  4. Leo Smit:
    4 mei 2023
    Daar wilden we inderdaad graag naar toe. Voor morgen (vrijdag 05-05) en overmorgen 06-05 waren er geen tickets meer te boeken. Dan moet sinds enige tijd vooraf via een website.
    Dus heb ik de tekst op de blog aangepast en gaan we morgen fietsen en zo.
  5. Marjolein:
    4 mei 2023
    Fijn dat het vakantieweer is 😎. Mooie camping zo te zien met schaduwplekken!
    Gewoon elke ochtend en avond het smoelenboek bekijken en natuurlijk onder de arm mee op de camping 🤪.
    Wel opletten 👀, uitkijken voor boomstronken/paaltjes/stenen...
  6. Anja:
    4 mei 2023
    Haaaa, ziet er netjes uit hoor. Lijkt wel of gras ook is geborsteld haha. Plezieeer en goeie reis verder
  7. Anja vD:
    Heel veel plezier!!!!!!! XX
  8. Willem:
    4 mei 2023
    Ik zou er gewoon naartoe rijden en me dom houden. Wie weet heb je geluk