Duga Resa (HR) en Sremska Mitrovica (SRB)

7 mei 2023 - Mrežnički Brig, Kroatië

Gisteren (04-05) arriveerden we bij Camp Slapiç ( https://www.campslapic.hr/nl/). En daar zochten we naar mogelijkheden om de beroemde Plitvice meren en watervallen te bezoeken. Het leek of er geen toegangskaarten meer beschikbaar waren. Overbuurman Willem uit Ameide gaf als reactie om gewoon te gaan. De overburen op de camping deden dat en hadden geluk. Na wat beter zoeken op internet kwam ik toch op de juiste website en kon ik zowaar 2 tickets voor morgen bestellen. Pffff.

Het is voor het eerst dat we buiten voor de caravan konden ontbijten en de hele dag buiten in de zon konden zitten. Nu komt dat ware vakantiegevoel weer terug. Er zijn hier veel vogels die zich goed laten horen!

De beheerder maaide het gras en zo kon ik bijna onmerkbaar even een paar luchtfoto’s maken met mijn drone. En deze ook delen via de foto-optie van de ACSI-app. Best leuk dat dit kan!

—————

Zaterdag 06-05 bezochten we de Plitvice. Degenen die er al waren vertelden dat het schitterend is en dat wilden wij met eigen ogen zien. Ook het weer was weer goed. De zon scheen als een tierelier en het werd 25°. De rit van de caping naar Plitvice is ± 80 km en ging over mooie binnenwegen. Het viel ons op dat er veel woningen in de buitengebieden zijn verlaten en leeg staan. Dat blijkt nog het gevolg te zijn van de oorlog met Servië. Ook viel het op dat de vele boeren met kleinere tractoren rijden dan bij ons meestal het geval is.

Plitvice Lakes is het grootste nationaal park in Kroatië en tevens één van de oudste in Zuidoost-Europa. Deze UNESCO Werelferfgoedsite ligt 130 km ten zuiden van de hoofdstad Zagreb en bestaat uit 16 meren die met elkaar verbonden zijn via watervallen. Het nationaal park werd opgericht in 1949.

We vonden het prachtig! Het was veel klimmen en dalen over trappen, paadjes en steigers. Steeds als je een bocht om ging kwam je weer in een andere omgeving terecht. We zochten een mooie looproute uit die eindigde bij een eettent waar je met de bus teruggebracht kan worden naar de parkeerplaats. Mooi niet, we liepen en klauterden langs een andere route terug. Volgens mijn watch legden we ruim 12 km af maar dit was geen gewone wandeling. Zelf had ik er nu veel profijt van dat ik flink ben afgevallen! Het werd steeds warmer zodat we blij waren dat we moe maar voldaan weer in de auto zaten. Langs een andere en iets langere route reden door hoge bergweggetjes weer terug naar de camping.

Op de camping bleken er weer een paar reisgenoten te zijn gearriveerd zodat we bijna compleet zijn.

—————

Het is zondag 07-05. Formeel de eerste dag van 44 van de ACSI-reis. Wij hebben er al 9 dagen opzitten. De zon scheen en de temperatuur is weer 25°: helemaal top. De laatste reisgenoten zijn gearriveerd waaronder een echtpaar met een klein wit hondje: Sjors. Hetty ging gelijk even kennis maken. De groep leert elkaar langzaam maar zeker wat beter kennen maar het valt echt niet mee om de namen bij de gezichten te onthouden. Geen punt: daar hebben we nog 6 weken de tijd voor en we hebben het smoelenboek.

De reisleiding heeft een parasol bij hun caravan staan waar een mededelingenbord aan is bevestigd. Bij de ANWB was dat vroeger een vlag met een bord. Zo’n mededelingenbord is handig voor de laatste nieuwtjes.

Vanmiddag was de eerste groepsbijeenkomst. Dat hoort er bij om veel info uit te wisselen. En vanavond genoten we van een uitstekend welkomstdiner. En zo beginnen een aantal mensen die elkaar meestal niet kenden een groep te vormen.

Morgen vertrekken we naar Servië. We gaan naar Camping Zasavica in Sremska Mitrovica. Servië is geen EU-land en dan is mobiel internetten duur. Het advies is dan om de roaming uit te zetten en SMS (Berichten) te gebruiken in plaats van WhatsApp.

1. Annelies van Fien:
    7 mei 2023
    In de buurt zijn van de Plitvice meren en er dan niet heen kunnen klinkt als een slechte film. Gelukkig alsnog kunnen gaan. Ik heb hem ook nog op mijn lijstje staan. Nu zeker weer na het zien van je foto's!
  2. Anja vD:
    Prachtig, die meren! Goede reis morgen!! X
  3. Fatima:
    Wat prachtig👍🏼
  4. Willem:
    Het is jullie gelukt!!
  5. Jacqueline:
    8 mei 2023
    Wow, mooi hoor die watervallen. Goede reis morgen!
  6. Hannie:
    8 mei 2023