Athene (GR)

25 mei 2023 - Athene, Griekenland

De stad Athene is de grootste stad van Griekenland net 4 à 5 miljoen inwoners. Athene was in de oudheid een grote polis. Een polis was in het oude Griekenland een samenwerkingsvorm van Politai (burgers) waarbij deze burgers op godsdienstig, militair en economisch vlak samen gingen werken. Het bijzondere aan het oude Athene was, dat hier de eerste democratie ontstond. Athene was de enige Griekse polis waar gewone burgers de macht hadden in een directe democratie. Overblijfselen van de oude polis Athene zijn nog steeds te zien. De Akropolis van Athene, het versterkte gedeelte van de stad, is namelijk nog zichtbaar. De oude tempel, het parthenon en de agora zijn voorbeelden van deze overblijfselen.

De Akropolis is een rots van maar liefs 156 meter in het midden van de stad Athene. Akropolis betekent dan ook toepasselijk ‘het hoogste punt’. Deze rots is zo hoog dat je hem al van ver kunt bekijken. De rots heeft een platte bovenkant en heeft veel steile hellingen. De Akropolis is een van de bekendste en populairste bezienswaaardigheden in Athene. De Akropolis was een belangrijk gebied voor de beschermgodin Athena

De Areopagus is een rots van 115 meter hoog. Pagus is dan ook het Griekse woord voor grote rots. Op deze rots was de belangrijkste rechterlijke instelling van Athene gevestigd. Een legende vertelt dat de god Ares hier veroordeeld werd voor de moord op de zoon van Poseidon. Ook zou Orestes, een ander figuur uit de Griekse mythologie, hier berecht zijn voor het doden van zijn moeder.

De oude Agora vormde vroeger het centrum van de stad Athene. De oude Agora diende vroeger als een verzamelplaats van de stad door de centrale ligging. Hier kon je dan ook de belangrijkste gebouwen vinden. Ook het bestuur van de stad was hier gevestigd. Op deze verzamelplaats waren ook regelmatig markten, bijeenkomsten en feesten. De oude Agora is ontstaan rond de 6e eeuw voor Christus.

De Pláka is een bekende wijk in Athene. Het is een gezellige buurt met veel smalle en knusse winkelstraten en markten. Veel souvenirwinkels maar ook ‘brocante’. En natuurlijk veel eetgelegenheden.

—————

Het leuke van dit soort groepsreizen is het contact met de reisgenoten en de afwisseling tussen reisdagen, excursies en eigen vrije dagen. Vandaag (23-05) gaan we op excursie naar Athene. We bezochten het Acropolis, Aeropagus, Agora en een museum bezoeken. We gingen ook naar het Olympisch Stadion, we zagen het wisselen van de wacht en we brengen wat vrije tijd door op de Plaka.

We zaten al vroeg in de bus die ons door het vreselijk drukke Athene reed waarna we bij het oude deel uitkwamen met de wereldberoemde bouwwerken. Er stapte een zeer goede ervaren gids in de bus die ons de hele dag op een rustige manier via een ‘oortje’ informeerde en veel zaken regelde.

We begonnen bij de Areopagus waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Daarna bezochten we Acropolis en de Agora en waren onder de indruk van deze gigantische bouwwerken die eeuwen voor Christus met de toenmalige hulpmiddelen en heel veel handwerk tot stand kwamen. Er blijken veel vernuftige architectonische toepassingen in deze bouwwerken te zijn verwerkt. In de loop der eeuwen waren er oorlogen, godsdienstwisselingen, berovingen die veel sporen hebben nagelaten. Dit probeert men nu te herstellen. Ook de veroudering speelt natuurlijk een rol.

We gebruikten de lunch in een restaurant in de Pláka waar we aan het eind van de dag nog een tijdje werden ‘losgelaten’.

—————

Het is woensdag 24-05: de verjaardag van kleinzoon Jasper. Ik sprak een videoboodschap voor hem in en de rest houdt hij tegoed. Er zijn in onze lange vakantieperiode een aantal mensen jarig. Hetty heeft voor die personen verjaardagskaarten geschreven en klaargelegd met een post-it erop wanneer de kaart door familie op de bus gedaan kan worden. Heel slim en zo komen de verjaardagskaarten bij de gelukkigen aan alsof we in Nederland zijn.

We hadden een vrije dag zonder dat er iets op het programma staat. Iedereen vulde die dag op hun eigen manier in. We hadden een dagkaart voor het openbaar vervoer voor de bus en de metro want met je eigen auto een stad als Athene inrijden is niet handig. Het valt ons overigens op dat je bijna nergens volledig elektrische auto’s en laadpalen in Griekenland ziet. Maar wel weer elektrische trolleybussen zoals je ook in Arnhem ziet.

We gingen met Klaas & Yvonne en Corry een dagje weg. De bushalte is precies voor de camping maar de drukke weg (en lawaaiige weg) oversteken is best een dingetje. Gelukkig was er een stukje verderop een voetgangerstunnel onder de weg door.

Eerst bezochten we de havens van Piraeus, een voorstad van Athene waar eigenlijk ook onze camping ligt. We zagen de grote ferry’s en ook de (dure) jachten. Maar ook vissersbootjes. Het was fijn om weer in de frisse lucht zonder verkeerslawaai te lopen.

Daarna wilden we de naar de Lycabettus Hill, waar je met een kabelbaan naar boven op de 277 meter hoge berg kan komen. Deze berg is ± 120 meter hoger dan de berg waar de Acropolis op staat. We stapten op de bus en daarna in de metro. Toen we vlakbij de berg waren regende het wat ons verbaasde: in de haven was het prachtig meer. Dus we stapten de metro weer in en reden 2 haltes terug naar de Pláka waar we eerst een hapje gingen eten en we daarna nog wat rond struinden.

Ik heb een app op mijn iPhone: Moovit. Met deze app navigeer je heel handig via het openbaar vervoer naar je bestemming. Hij geeft aan welke bus-, trein- of metrolijnen je moet hebben, wanneer je moet overstappen en waarschuwt wanneer je moet uitstappen. Gewoon de naam van de camping invoeren en alles komt goed. Via 2 buslijnen waren we weer snel bij de camping en in de laatste bus ontmoetten we de Pasman-broers Jos en Wim met echtgenoten Miriam en Rini, ook reisgenoten. Zo blijkt de wereld weer klein.

—————

We zijn vandaag (25-05) alweer 4 weken op pad. Het is weer een reisdag. We verlaten Camping Athens en dat is geen ramp. We ervaarden veel verkeerslawaai en de voorzieningen op deze camping zijn niet meer wat met misschien ooit was geweest. De wasmachine is weg, de kleine kampwinkel, het mini-restaurant zijn gesloten en de WiFi heeft het een paar minuten gedaan. Het is een beste plek voor een enkele nacht maar meer ook niet.

We gaan op weg naar Palaiá Epídavros waar Camping Bekas ligt. De 8e ASCI-camping en voor ons de 11e camping. Een ritje van ± 120 km, dus geen grote afstand.

Jan was de verkeersregelaar. Met zijn oranje hesje aan hield hij het aanstormend verkeer tegen en ‘zwaaide’ ons de rijbaan op. Klasse!

Wij vermeden de tolwegen zodat we het eerste deel over mooie binnenwegen reden. Het tweede deel was een normale N-weg. En het weer werd steeds mooier: je kan nu echt merken dat je in Zuid-Europa bent. Zon en 30°.

Bij de brug over het smalle Kanaal van Korinthe maakten we tussenstop. We stonden eerst bij een oudere versie van de brug maar die was erg mal en het maximaal toegestane gewicht van de auto+caravan was 3 ton. En wij zijn al snel 3,5 ton. Daarom namen we de vlakbij gelegen nieuwe brug, zoals eigenlijk de bedoeling was. Het is een erg smal kanaal waar je als boot geen tegenliggers kan hebben.

We maakten onderweg nog een stop bij een visserswerf en een viskwekerij of iets dergelijks. Dat leverde alweer een selfie op.

Onderweg kom je in Griekenland veel kappelletjes tegen voor verkeersslachtoffers. Zo’n kapelletjes is een ikonostasie dat vaak langs de weg in Griekenland staat en soms ook bij Griekse huizen als huiskapelletje. Meestal worden deze kapelletjes lang een weg opgericht na een dodelijke verkeersongeluk maar soms ook als iemand op miraculeuze wijze een ongeluk heeft overleefd in het helse Grieks verkeer. Ook staan deze kerkjes wel bij huizen als huiskerkje. Er staat een gezegende icoon in, een flesje gezegende wijn en een olielampje. Er staan kapelletjes in allerlei soorten: groot, klein, eenvoudig, vervallen. Bij sommigen brandt een kaarsje. Blijkbaar hebben de Grieken niet zo’n beste rijvaardigheid…

We arriveerden rond 14.30 uur bij de mooie Camping Bekas (https://bekas.gr) is een kiezelstrandcamping. Nu geen verkeerslawaai maar het geluid van rollende golven. We kregen weer een mooi plaatsje. Vanaf de caravan kijken we op de zee! Hetty ging al snel de zee in. We blijven hier tot 30-05.

1. Jacqueline:
    25 mei 2023
    Geweldig om dit allemaal te zien. Ook de selfies van jullie, zo leuk 😀
  2. Anja vD:
    Wat een mooie reis!!!!! Maximaal genieten 😊😘
  3. Marjolein:
    25 mei 2023
    Mooie camping, lekker aan zee en lekker zwemmen! Kanaal van Korinthe, interessant. Nog naar Isthima geweest? Veel plezier verder met zwemmen en alle culturele ervaringen.
  4. Ria Rietveld:
    25 mei 2023
    Geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen. Echt genieten. Mooi om mee te reizen in de verhalen..nu genieten van de zee en zon.
  5. Iolanda Indri:
    25 mei 2023
    Wat een heerlijke reis maken julle@
  6. Ankie:
    mooie impressie zo!!
  7. Fatima:
    26 mei 2023
    Leuke foto’s en wat een heerlijke vakantie zo. Vanuit een afstand geniet ik mee…en inspireert om Griekenland/ Athene eens aan te doen.
    Mooi hoor!