Dubrovnik (HR)

23 juni 2023 - Dubrovnik, Kroatië

Dubrovnik is een havenstad in Dalmatië, een regio in Kroatië (HR), aan de Adriatische Zee. De stad heeft circa 50.000 inwoners en is de hoofdstad van de provincie Dubrovnik-Neretva. De staf ligt onder de berg Srd en wordt als een van de mooiste steden van de Adriatische kust beschouwd en wordt daarom ook wel de 'Parel van de Adriatische Zee' genoemd. De oude, compleet ommuurde vestingstad van Dubrovnik staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Voor de Blasiuskerk staat Roland, de schutspatroon van de stad. Historische monumenten zijn verder het Franciscanerklooster (met een mooie, 14e-eeuwse kruisgang), de nog intacte zeer oude Apotheek, alsook het aparte Dogepaleis. De vele roodgedakte patriciërshuizen en paleizen stammen uit de 17e eeuw. Door de hele stad zijn vele fonteinen aangelegd (Onofrio-fontein) die hun water, dat door 16 reservoirs wordt geleid, allen krijgen van bergbronnen.

Kroatië wordt op kentekenplaten aangeduid met de landcode ‘HR’. In de eigen taal heet Kroatië ’Hrvatska’.

—————

We zijn alweer 8 weken op pad. Vandaag (22-06) gaan we Dubrovnik bezoeken. Gisteravond laat zagen we een leuk aanhankelijk poesje op de camping spelen dat even later naar ons toe kwam en in de caravan sprong. Vanmorgen was hij er nog steeds en lag lekker op onze stoelen. Hij sprong spinnend op schoot en probeerde het ontbijt van je op te eten. Het was echt een leuk poesje, en ik ben eigenlijk niet zo’n poezenman maar meer een hondenman, maar het heeft waarschijnlijk hier een eigenaar. We zijn nog wel een paar weken op pad dus hij blijft mooi hier waar hij zich zo te zien best thuis voelt.

Alweer namen we afscheid van de families Pasman. Ze vertrokken naar Split waas wij morgen ook heen gaan. Wie weet blijven we afscheid nemen. 😀

We namen de bus naar het centrum van Dubrovnik en daar stapten we op een dubbeldekkerbus die een uitgebreide rondrit rond Dubrovnik maakte. Zo heb je snel een goed beeld van de stad en je zit lekker hoog. We konden nu de foto’s maken die gisteren in de auto met caravan onmogelijk waren.

Dubrovnik is een mooie stad, maar het was erg zonnig en warm: ruim 30º. In de loop van de middag zaten we lekker koel onder de bomen bij onze caravan en namen er een biertje op.

Toen we de caravan open deden sprong het poesje eruit. Hij was toch naar binnen geglipt toen we vanmorgen weggingen. 😺 Later kwam er nog een poes bij…

—————

We zijn geen stadsmensen en een camping in een buitenwijk is alleen leuk als je een stad wilt bezoeken. En dit was ook nog de duurste camping die we ooit bezochten. Daarom gingen we vandaag (23-06) weer snel verkassen om af te reizen een nieuwe camping nabij Trogir, ongeveer 25 km boven Split. We controleerden eerst of het poesje niet in de caravan zat want dat beestje hoort in Dubrovnik te blijven.

De temperaturen waren goed: ± 35º en ook de zon deed zijn best. Gelukkig hebben we  airco in de auto. Als je de auto uitstapt voel je pas hoe heet het echt is. We zijn in april met regen en koude begonnen maar dat lijkt alweer ver weg.

De rit van ongeveer 270 km was weer mooi over goede wegen langs de kustlijn van de Adriatische  Zee en reden over een schiereiland waardoor we over een grote brug reden tussen Bijesta en Dubroka en later nog over een brug bij Komin. Later ging de N8 over in de A1 zodat we meer snelheid hadden. En zo reden we weer meer naar het noorden, langzaam maar zeker een klein stukje terug richting Nederland.

Rond 14.30 uur arriveerden we bij Amadria Park Camping Trogir (https://amadriaparkcamping.com/trogir) te Seget Vranjica. Dit is een groot spul met veel vakantiehuisjes. “Hatseflats”, zei Hetty. 😀 Op het campingdeel (een mooie terrassencamping) merk je daar niets van omdat die huisjes achter je liggen en de camping vooraan het strand ligt. We hadden vooraf gereserveerd en werden vriendelijk ontvangen. Er zijn veel faciliteiten en toch is deze camping veel goedkoper dan de stadscamping in Dubrovnik. Er is een zwembad, mooi strand, waterspeeltuin, supermarkt, snackcar, etc. Alles is heel mooi aangelegd dus we blijven hier een paar dagen.

Eten koken met dit warme weer is geen pretje. Gelukkig hebben ze hier een paar restaurants. 🥘🫕

1. Jacqueline:
    23 juni 2023
    8 weken alweer! Zo te zien genieten jullie van de reis. En weer prachtige foto's
  2. Cormeijwaard:
    23 juni 2023
    Fijn dat jullie zoveel zien en genieten