Trogir (HR)

27 juni 2023 - Trogir, Kroatië

We zijn nu in de Kroatische regio Dalmatië.

Trogir is een stad met een haven aan het einde van een baai, 27 km van Split. De oude kern is gesitueerd op een klein eiland tussen het vasteland en het eiland Ciovo.

Split is de grootste en belangrijkste stad in Dalmatië. De stad is qua inwonersaantal de tweede stad van Kroatië. De havenstad is gelegen op een klein schiereiland in de Adriatische Zeeen is een belangrijke economische en toeristische stad.

—————

Vandaag (24-06) was het prachtig weer. Zon en hoge temperaturen van ruim 30º. Om de voorraad weer aan te vullen reden we naar de Lidl in Trogir. Dat is deze vakantie niet de eerste keer. Je tijdens de groepsreis ‘Lidl’ zei gingen veel oortjes omhoog. Het zat zelfs verwerkt in het afscheidslied voor de reisleiding, evenals de vluchten met mijn drone. 😀

Na de lunch stapten we in het bootje dat ons naar de haven en oude stad van Trogir bracht. Dat bootje onderhoudt een lijndienst die ieder uur heen-en neer vaart vanaf de camping naar Trogir. Erg handig en leuk. Trogir is best een leuke oude stad en niet zo massaal platgelopen als Dubrovnik. We wilden eigenlijk ook naar het veel grotere en veel drukkere Split maar we hebben deze vakantie al zoveel oude steden gezien dat we daar maar vanaf zagen.

We zaten die avond, net als gisteren, tot diep in de nacht met waxinelichtjes voor de caravan.

—————

Het is zondag 25-06 en we deden vandaag weinig. We huurden ligbedden met parasol en zaten lekker aan de kraakheldere zee. We zien op afstand in de blauwe steeds vliegtuigen landen, want het vliegveld van Split is relatief vlakbij. Geluidsoverlast is er niet.

Het uitzicht op deze baal van de Adriatische Zee is mooi. Er liggen wat grote en (piep)kleine eilanden en de speedboten, jachten en zeilboten varen of afstand voor ons langs.

Er komen berichten van reisgenoten die nu thuis zijn of op andere campings verblijven. Er zijn er meer die, net als wij, de tijd nemen om heel rustig terug te rijden naar Nederland. Zelf hebben we onze volgende camping nabij Triëste al vastgezet. Daarna zien we wel weer verder: of via Italië of via Oostenrijk.

—————

We wilden vandaag (26-06) een stukje langs de kust fietsen maar dat viel tegen. Of erg steile weggetjes of langs een drukke weg. We keerden snel terug naar de camping en reden met de auto langs de kust naar het nabijgelegen plaatsje Marina. Dat zag er op de wegenkaart wel leuk uit maar miste een leuk centrum.

Dan plan B: we namen onze eigen relaxstoelen mee naar het strand van de camping die we onder een grote boom pal aan het water konden zetten. Die gehuurde ligbedden van gisteren waren niet comfortabel. Dit is een terrassencamping en wij zaten op het 5e terras. Dat was wel weer trappen lopen maar dat is goed voor de conditie.

Deze camping is prachtig aangelegd met mooie langs paden die heel strak en glad zijn bestraat. Veel mensen hadden een elektrisch stepje, erg handig. Wij zitten verder overal kort bij dus konden het prima zonder stepje, dat doen we ons hele leven al. Het is wel opvallend dat de camping voor 1/3 was bezet. Ook de vorige campings hadden dit. Waarschijnlijk moet het vakantieseizoen nog beginnen.

—————

Aan alles komt een einde, ook aan ons verblijf op deze camping nabij Trogir. We verlieten de camping en gingen op weg naar onze volgende bestemming. Dit wordt dan onze 22e camping. Uiteraard weer een stukje noordelijker, naar een camping nabij Triëste in Slovenië. We benaderen een camping altijd vooraf of er plaats is zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Wij vinden dat comfortabel omdat we ook hoorden dat reisgenoten voor de poort van een camping staan die vol blijkt te zijn of waar ze een nacht op het parkeerterrein moesten staan. Niets voor ons, gewoon vooraf regelen.

De rit naar de volgende bestemming was ongeveer 470 km. Maar wel voornamelijk over hele goede (bijna) hobbelvrije snelwegen en dan schiet je lekker op. We vertrokken om 08.30 uur en net na 15.00 uur draaien we het terrein van Camping Adria (https://www.adria-ankaran.si/en) te Ankaran op. We kregen een plattegrond mee en zochten een plaats uit vlak aan de zee. Net niet helemaal vooraan zodat we bij harde wind vanaf de zee niet de klappen van de windvlagen onder de luifel krijgen. De zee heet hier de “Golf van Triëst”.

Dit is weer een grotere camping met veel faciliteiten. Heel wat anders dan ‘kamperen bij de boer’ dat we vaak in Nederland doen.

Vandaag was het vaak erg warm, soms 32º, maar aan het begin van de avond koelde het af en regende/onweerde het een beetje. Het voordeel was  dat de caravan van binnen wat afkoelde.

1. Anja vD:
    28 juni 2023
    Prachtig weer zeg! Jullie maken naast veel km ook veel stappen 😊
  2. Hannie:
    28 juni 2023
    De fietsen hebben geen vakantie .Het is wel een geweldige vakantie
  3. Jacqueline:
    28 juni 2023
    Ziet er allemaal mooi uit, jullie hebben echt een geweldige vakantie zo te zien. En gelijk hebben jullie, op het gemak terug naar Nederland.
  4. Willem:
    28 juni 2023
    Nog niet kijkmoe? Nu in Trieste komen jullie ongetwijfeld de naam van James Joyce tegen. Een van mijn lievelingsschrijvers
  5. Cormeijwaard:
    28 juni 2023
    Jullie blijven genieten en dat is de bedoeling van zo n lange reis
  6. Marjolein:
    Ziet er weer leuk uit!
  7. Joke:
    4 juli 2023
    Ik zit weer te genieten van jullie blog!
    Wij reden ook de weg van Dubrovnik naar Split. Ruud nam de tolvrije kustroute. Tot onze schrik stonden we voor een onbekende grens dus snel de paspoorten uit de kluis en met knikkende wieldoppen langs de hokjes. Achteraf eens een leuke grens ervaring want we waren de enige daar, de policija waren aardig en gaven een nieuw “niet EU” stempel in ons paspoort. Op Kosovo na zijn we deze reis dus in heel voormalig Joegoslavië geweest!