Delphi (GR)

22 mei 2023 - Delphi, Griekenland

Delphi is een stad in Griekenland waar het orakel van Delphi zich bevond. Over het ontstaan van het orakel doen verschillende verhalen de ronde. De hymne (lofzang) aan Apollo vertelt dat de god na zijn geboorte op het eiland Delos op zoek ging naar een geschikte plaats voor zijn orakel. Hij koos voor het stadje Crisa (de oorspronkelijke naam van Delphi), maar moest eerst strijd leveren met de draak Python die in de buurt leefde. Uiteindelijk stierf het beest onder de pijlen van de god en rotte het weg door de kracht van de zon. Apollo richtte daarna zijn aandacht op de rekrutering van priesters voor zijn heiligdom. Het belang van Delphi blijkt uit het feit dat het door de Grieken als middelpunt van de aarde werd gezien, aangegeven door een ronde steen, de amphalos (de navel). Na de overwinning op zijn vader zou Zeus de steen in Delphi geplaatst hebben.

—————

Het is zaterdag 20-05. De zon scheen en de temperaturen waren goed.

We bezochten onder bereiding van een gids het Delphi Archeologisch museum. Het is één van de belangrijkste musea van Griekenland en een van de meest bezochte. Het museum zijn op het terrein van archeologisch Delphi. Het museum is oorspronkelijk gebouwd in 1902 en later uitgebreid. In de verschillende museumzalen zijn veel bezienswaardigheden met ruim 6.000 voorwerpen. Wij vonden het zeer indrukwekkend. Zie de foto’s en de beschrijvingen.

Daarna bezochten we de opgravingen. Deze waren niet in de grond, zoals meestal in Nederland, maar op de hellingen van een hoge berg. In 1884 voerde de Duitse filoloog Pomtow al kleine opgravingen uit in Delphi, maar in 1892 kreeg de École française d'Athènes toestemming voor La Grande Fouille. De opgravingen zouden tot 1901 duren. De werken konden echter pas beginnen nadat de bewoners van Kastri, het dorpje dat op het oude Delphi was gebouwd, waren onteigend en naar een nieuwe woonplaats (het moderne toeristenstadje Delphi) waren overgebracht. Toen in 1935 een zwaar noodweer een grote modderstroom had veroorzaakt, werd de site in een klap weer aan het zicht onttrokken. Een jaar later zouden de Fransen Delphi met man en macht weer blootleggen; een operatie waarbij opnieuw veel vondsten werden gedaan.

Het was wel wat klimmen maar ook deze opgravingen zijn indrukwekkend. Zie de foto’s.

Rond lunchtijd waren we weer op de camping en maakte ik, dit keer ongehinderd, weer een drone-vlucht om ook deze camping vanuit de lucht te fotograferen.

—————

En toen was het zondag 21-05. Na het ontbijt stapten we in de auto om met havenstadje Galaxidi te bezoeken. Het ligt aan de Golf van Korinthe. Onderweg viel het ons weer op dat er zoveel afval langs de wegen ligt. Het lijkt wel of de Grieken alles uit het raam van de auto gooien. We stopten nog even bij een oesterkwekerij. Galaxidi is een leuk stadje met een leuke boulevard.

Na een cappuccino reden we naar het schitterende Meer van Mornos want daar zou een verzonken stadje Kallio te zien zijn. De route door de bergen was spectaculair. We zijn heus wel wat gewend maar dit was qua bergritten een topdag. Mooie uitzichten en prachtig bloeiende natuur. De ene keer reden we door olijfboomgaarden, de andere keer zagen we veel bloeiende planten. Er was bijna geen verkeer in de bergen: heel soms kwam je een auto tegen. En dan al die honden langs de weg die soms midden op de weg lagen of blaffend met de auto mee renden. Ook koeien en geiten liepen gewoon op of langs de weg. Van dat verzonken stadje hebben we weinig gezien maar de natuur was overweldigend. Zie de video.

We keken op Google Maps en zagen een restaurant in de bergen. Dat was weer een mooie rit. Soms leek de weg op te houden en reed je over een boerenerf of door piepkleine straatjes in een bergdorpje. Als je daar doorheen was ging de bergweg weer verder.

We reden het dorpje Diakopi binnen en vonden “Taverne “I Assimo”. Voor de taverne zat een vrouw aan de tafel die zei dat het restaurant gesloten was. Maar toen kwam een man, die volgens ons een soort burgemeester was, en vroeg wat wij wilden eten. Hij liet ons binnen en daar bleek een gesloten feest aan de gang te zijn: opa was jarig.  En zo zaten we ineens op opa’s verjaardag mee te zingen en te klappen. Wat waren deze mensen vriendelijk en gastvrij! We kregen een heerlijke maaltijd (voor een kleine prijs). Het was superleuk!! Zie de video.

Daarna reden we weer via een prachtige bergroute weer terug naar de camping. Toch meer zo’n 200 km gereden.

—————

Vandaag (22-05) is het weer een reisdag. We gaan naar Athene, een route van ± 200 km. Het weer was weer goed en de vooruitzichten waren nog beter. Het eerste deel was over goede binnenwegen en daar kwamen we een grote Lidl tegen met een groot parkeerterrein. Samen met een aantal andere equipes deden we de boodschappen en het leverde wel weer een leuke foto op van die naast elkaar geparkeerde caravans en campers. Het laatste stukje door de voorsteden van Athene was weer erg druk: een schril contrast met de bergritten van gisteren.

We arriveerden bij Camping Athens (https://campingathens.gr). Dat was wel even opletten want die wat verscholen camping rijd je snel voorbij langs die drukke weg. Ook deze camping heeft weer nauwelijks WiFi en veel voorzieningen die op de website staan zijn er niet meer. Het is echt een camping om te overnachten en je caravan te parkeren voor een bezoek aan Athene. De bushalte is voor de deur dus die auto kan ook op de camping blijven. Het sanitair is wel weer goed. Veel beter dan in Delphi want daar was het ondermaats.

We stonden snel op ons plekkie en pakten het campingleven weer op.

1. Cormeijwaard:
    24 mei 2023
    Geweldig dat jullie dit allemaal mee mogen maken en ons daar in mee laten genieten .Dank daar voor .