Stellenbosch, wijnen en Gold

19 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

We worden goed bezig gehouden door gids Hendriena. “Kom lieve mensies”, zegt ze in haar taaltje. En dan gaan we weer op pad.

Het waaide weer heel erg en de temperatuur was laag voor de tijd van het jaar in Kaapstad: zo’n 20°. En het regende zachtjes waar de natuur blijer mee was dan wij.... Maar dat mocht de pret niet drukken!

Je kan nog merken dat Zuid-Afrika en Kaapstad ook een Engelse historie heeft. Het verkeer rijdt links en een aantal gebouwen heeft een Engelse architectuur.

We reden eerst naar Stellenbosch. Een verademing met dat drukke Kaapstad. Stellenbosch is ongeveer het Wassenaar van Kaapstad: ruim, groen en heel mooi. Het is ook een echte studentenstad.
We bezochten de Winkel van Sinkel: Ome Samie’s Winkel. Een winkel propvol met vaak hele leuke dingen.
Daarna konden we kiezen: een museumpje of een bakkie koffie aan de overzijde. We kozen voor het laatste.

Daarna reden we naar Wijnboerderij Simonsig. Zuid-Afrika is een heel belangrijk wijnland. We proefden 6 wijnen en kregen uitleg. Vandaar reden we naar

Wijnboerderij Neethlingshof waar ook een restaurant was. Na een Kaapse lunch proefden we weer 6 wijnen en bezochten we een wijnkelder.

Vanwege het mindere weer zat wandelen er niet in en reed de bus naar Camps Bay. Tijdens een korte fotostop waaide mijn nieuwe iPhone bijna uit mijn handen... Bizar. Dit is een soort Goudkust waar veel artiesten (Gordon) een appartement hebben.

Wat ons betreft hadden we best een leuke dag maar hadden we deze dag graag ingeruild voor een extra dag in de Zuid-Afrikaanse natuur. We bezochten bij vorige reiden ook een aantal Wijnhuizen en zo’n drukke stad is leuk voor een beperkt aantal dagen.

Ook vanavond aten we weer lokaal met Ad & Lydie en Ro & Joke bij een echt lokaal Afrikaans restaurant: GOLD. Het was geadviseerd door de receptie van ons hotel. Gold was echt een gouden greep. Het telde 3 verdiepingen en wij zaten boven op het balkon met goed uitzicht op het podium. Want er bleek een Afrikaanse dansgroep op te treden die ook langs de tafels kwam. Wie dat wilde kon zich laten schminken. Het eten bestond uit 5 gangen met veel kleine gerechtjes. Alles was lekker en we hadden een topavond.

1. Ad en Lydie:
    Prachtig Leo....was weer gezellig...🍻👍
  2. Ankie:
    20 januari 2020
    wijntje is ook niet verkeerd, maar je komt voor het buitenleven en veel dingen zien ipv etiketten lezen :-) Hoop dat het weer heeeel snel stralend word en jullie extra kunnen genieten van alles
  3. CormeijwaardC:
    20 januari 2020
    Het is vast geweldig wat jullie allemaal mee maakt ,het zou niets voor mij zijn geniet er van
  4. Maurits:
    20 januari 2020
    Ziet er leuk, gezellig en lekker uit. Maar de natuur is ook leuk, dus hopelijk morgen weer.
  5. Jacqueline:
    20 januari 2020
    Hopelijk knapt het weer snel op, dan kunnen jullie weer heerlijk de natuur in. Maar ach, de wijntjes waren ook wel lekker toch? Zo te zien genieten jullie, prachtige foto's