Laatste Corsicaanse campingdag en afscheidsmaaltijd

6 september 2017 - Ghisonaccia, Frankrijk

We hebben het bijzonder getroffen met het weer. Voordat we naar Corsica vertrokken was het snikheet. Te warm voor ons en de meeste reisgenoten. Ruim 40 °C is niet prettig en onze caravans/campers blijven dan ook 's-nachts vies warm. In onze verblijfsperiode was het overdag steeds 28-32 °C en de laatste dagen soms een paar graden lager. Na vandaag wordt het weer op Corsica wat minder mooi, er komt onweer en regen. In Nederland is het weer niet denderend, zie de foto's met de schermbeelden.

Wij staan hier op Camping Marina d'Erb a Rossa onder beukenbomen. Lekker in de schaduw, maar soms schik je van de vallende beukennootjes die dag en nacht op het dak van onze caravan vallen. Jammer is dat het sanitair vaak zo vies is.

Hetty en ik reden vandaag naar E.LECLERC om wat voorraad in te slaan. We waren daarin niet de enigen, meerdere reisgenoten waren op pad. Morgen varen we terug naar Italië en daarna gaan we op ons gemakkie via Frankrijk weer terug naar Nederland. Heen reden we via Zwitserland zodat we een mooie Europese lus maken. De rest van de dag brachten we door op de camping en op het strand.

Vanaf 19.00 uur waren we allen weer bij elkaar voor de afscheidsmaaltijd. De echte laatste ACSI-dag is eigenlijk morgen maar om praktische redenen is de maaltijd vanavond. Het is best snel gegaan, vele namen zijn gezichten geworden. We hebben dit jaar echt een supergroep reisgenoten. De afscheidsmaaltijd werd gehouden in het restaurant van de camping dat gelukkig veel beter van kwaliteit is dat het restaurant van Camping Italia weer we de welkomstmaaltijd hadden.

Afscheidsmaaltijden bij groepsreizen hebben altijd iets bijzonders. We zijn als groep 18 dagen bij elkaar geweest en dan ontstaan er toch banden en soms vriendschappen. Wij hebben Harry & Iolanda in 2001 bij een groepsreis leren kennen en we reizen nog steeds samen. Ook deze keer was het zeer gezellig en het eten was lekker,

Zo'n afscheidsmaaltijd wordt vaak ook gebruikt om de reisleiding te bedanken en in het zonnetje te zetten. Els praatte de optredens aan elkaar die door Toos, Marcella, Emmy en Stef. Er werd een gedicht voorgedragen waarin niet alleen de reisleiding, maar ook de reisgenoten treffend werden weergegeven. De feestcommissie had iedereen goed geobserveerd. Er werd een lied gezongen waarbij wij allen het refrein meezongen. Piet & Ria werden niet vergeten en natuurlijk werden Benno & Jeanine ook flink in het zonnetje gezet. Leuk was dat alle reisgenoten 2 ansichtkaarten 'moesten' kopen: één voor Benno & Janine en één voor Piet & Ria. En op die ansichtkaarten werd iets persoonlijks geschreven.

Nu rest ons morgen de route naar Bastia, dan weer overvaren naar Livorno (Italië) en terug naar de startcamping Camping Italia. Daar volgt een afscheidsborrel met hapje en dan is het ASCI-deel van deze supervakantie voorbij.

1. Ankie:
    7 september 2017
    nog een mooie verdere rondreis en veel plezier
  2. Maurits:
    7 september 2017
    Nou dat is ook snel gegaan met jullie vakantie zeg.
    Nou nog veel plezier met zijn allen, maar dat komt vast goed zo te zien.