Bonifacio

29 augustus 2017 - Porto-Vecchio, Frankrijk

Vandaag ontwaakten we zomaar op het strand bij Port-Vecchio. We deden even een snel ontbijten want om 08.55 uur werden we  bij de ACSI-parasol verwacht paraat te staan voor de busexcursie naar Bonifacio. Reisleider Benno is een man van de tijd, dus niemand durfde te laat te zijn, haha.

De bus bracht ons naar de haven van Bonifacio. En die was prachtig, zoals heel Bonifacio. Wij trekken al vele jaren door Europa maar dit is qua schoonheid echt een topper. In de haven wachtte een voor ons gereserveerd toeristentreintje dat ons bovenin de stad bracht. Dat scheelde ons weer een hele klim en de meeste reisgenoten waren daar heel blij mee.

Voor het ochtenddeel was er een gids ingeschakeld. En wat voor één!! Een hele leuke overactieve Duitssprekende dame die geen moment stil stond en met veel humor de stad door dartelde. En er een stevig tempo in hield want zij wilde ons heel veel vertellen. Benno wilde soms wat vertalen maar daar kreeg hij de kans niet voor: wie haar niet begreep moest zijn/haar hand opsteken. Temp, tempo en heel veel kennis van zaken en humor. Geweldig!!

Bonifacio telt 2831 inwoners (2006). Het stadje ligt boven op een massieve rots, 80 meter boven zee. Het wordt de meest merkwaardige plaats van Corsica genoemd. Niet alleen wegens de nog herkenbare vestingmuren die eerder de verdediging vormden tegen de Saracenen, maar ook de oude stad met vele smalle straatjes, een doolhof van overkapte gangen, arcades en dicht tegen elkaar liggende huizen. De loodrechte rotswanden doen denken aan een Noors fjord. Doordat de rotswand uit het zachte krijtgesteenten bestaat, heeft de zee diverse merkwaardige uithollingen in de wanden uitgesleten.

Na de prachtige rondleiding van de dartelgids (zie ook de foto's) kregen we wat tijd om te lunchen. Er is keuze genoeg in Bonifacio en we hadden, samen met Harry & Iolanda, snel een mooi plekje op een terras gevonden. Ik denk dat dit restaurantje best een prijs kan winnen voor het kleinste toilet van Corsica...

Het treintje bracht ons weer naar beneden, naar de haven. Daar was een mooie boot voor ons gereserveerd die ons een bijzonder mooie trip liet maken. De haven, de rotsen, het gezicht vanuit de zee op Bonifacio met de oude bebouwing hoog op de prachtige rotsen, iedereen vond het geweldig.

We vaarden de Drakengrot in waarvan het dak bijna geheel gesloten was, de opening in het dak had de vorm van het eiland Corsica. Het water had alle mogelijke kleuren. Vanaf het water kan je goed zien hoe indrukwekkend de stad Bonifacio is. We waren diep onder de indruk van deze mooie boottocht. Zie ook de foto's en de video's.

De bus bracht ons eind van de middag weer terug naar de camping. Sommigen deden een tukje, sommigen (ook Hetty) gingen zwemmen.

Morgen is er een vrije dag. Aan het eind van de middag is er weer een routebespreking en daarna een BBQ op het strand, dus voor onze caravan. Gewoon je eigen gasbarbeque en je eigen vlees en zo. Maar wel gezellig bij elkaar. Dat wordt morgen nog wat inkopen doen...

1. Leny Knijnenburg:
    29 augustus 2017
    Is echt schitterend daar hè !!!
  2. Ankie:
    29 augustus 2017
    Ziet er geweldig leuk en mooi uit!!
  3. Maurits:
    29 augustus 2017
    Wat een verhaal weer zeg.
    Mooie foto's en beleving weer.
    Veel plezier nog.
  4. Ellen Van Donge:
    29 augustus 2017
    Prachtige foto's en wat een mooie omgeving.
  5. Wilma de Kruijk:
    29 augustus 2017
    Ziet er wel heel erg mooi uit.