Wolfratshausen (D)

15 juli 2023 - Wolfratshausen, Duitsland

Wolfratshausen ligt in het zuiden van Duitsland, in deelstaat Beieren. Het ligt aan twee rivieren, de Isar en de Loiscah. Net ten noorden van de stad stroomt de Loisach in de Isar, ter hoogte van het natuurgebied Pupplinger Au.
München is de hoofdstad en grootste stad van de Duitse deelstaat Beieren en de op twee na grootste stad van Duitsland en behoort tot de belangrijkste economische en culturele centra in de Bondsrepubliek.

—————

Gisteravond kwam er ineens een zware onweersbui met zeer sterke windstoten. Het kwam ineens op. Ik stond net even onder de douche maar gelukkig hielp de campingbaas Hetty om in de stromende regen snel de luifel op te rollen. Daarna haalde ik snel de nieuwe koelbox naar binnen. Het slechte weer hield nog uren aan.

Vandaag (12-07) bleef het kwakkelen met het weer. We lieten de tuinstoelen en ander spullen drogen en deden het in de auto want er werd in de loop van de middag nog een iets ergere onweersbui met windstoten verwacht. Gelukkig viel dat achteraf erg mee. In andere delen van Europa, ook in gebieden waar wij eerder waren, was het nog heftiger wat betreft het weer. ook gebieden waar wij eerder waren. Als je dat hoort hebben wij nog best geluk gehad.

Een medekampeerder deed de klep van de disselbak van zijn caravan open en hield de klep zo ongeveer in zijn handen. Hij was losgekomen van de caravan. Toen kwam mijn gereedschapskoffer weer van pas. Na een paar uur hobbyen was de klep weer gemonteerd. Je ziet nu wel een paar schroefjes maar die mensen kunnen weer verder op vakantie!

Daarna zaten we in de caravan, weer een hele verandering na de hitte van de laatste weken.

—————

We zochten speciaal Campingplatz Wolfratshausen uit vanwege de mooie ligging vlakbij München. Daarom gingen we vandaag (13-07) deze stad bezoeken. Wolfratshausen heeft een treinstation met een rechtstreekse verbinding met München. Dus wilden we op de trein stappen zodat je direct in de oude stad bent en ook geen parkeergedoe. Dat liep anders. Er was door de storm van gisteren een boom op de bovenleiding van de treinrails gevallen en daarom waren er taxi’s ingezet die de reizigers naar treinstation Hohenschätslarn bracht. We zaten in een Toyota met een barst in de voorruit en een ronkend wiellager met een taxichauffeur die een heel vreemde rijstijl had. We waren blij dat we later op de trein konden stappen.

München is echt een mooie stad. De trein bracht ons naar het hart van München: Marienplatz, dat omringd wordt door prachtige historische gebouwen. Wij vonden het wel jammer dat de gevel van het imposante Altes Rathaus (nog) zo vervuild is. We liepen ook naar de Münisch Residenz: het voormalig koninklijk paleis met maar liefst 10 binnenplaatsen en 130(!) kamers, die we niet allemaal van binnen hebben gezien 😀. We bezochten de Viktualienmarkt: een populaire plek om te lunchen. Heel wat Duitsers komen hier hun dagelijkse boodschappen doen maar je vind er ook leuke eetkraampjes waar je terecht kan voor een snelle hap. Ik at een pannenkoekjes met appelmoes!! Daarna slenterden we kris-kras door de stad.

De terugreis verliep ook apart. We stapten weer op de trein onder de Marienplatz in de hoop dat we nu in één keer naar Wolfratshausen konden reizen. Dat bleek niet het geval. de trein stopte zelf een station eerder dan op de heenweg in Baierbrunn. We stapten op een buslijn die ons in Hohenschätslarn bracht. Vandaar reden we met een nu goede taxi naar het station in Wolfratshausen.

We hadden een mooie dag met een zeer avontuurlijke reis van en naar München.

—————

Soms heb je een lui begin van de dag. We waren vanmorgen (14-07) weer in slaap gevallen. En toen werden we gebeld door dochter Anja en bleken we, ook tot onze verbazing, nog in bed te liggen. Dus schakelde Anja over op beeldbellen 😃. De caravan staat hier koel onder de bomen en dat sliep heel goed.

Na een verlaat ontbijt stapten we op de fiets. De campingbaas had een route op een plattegrond van Wolfratshausen en omgeving getekend die ook waarschijnlijk een voorganger in de Komoot-app was gezet. Deze paste ik nog iets aan.

We hadden perfect fietsweer, warmer dan gisteren. Daarom waren we blij om niet in zo’n grote stad te lopen.

De fietsroute was heel mooi en afwisselend: kleine fietspaden, grindpaadjes, paadje door het gras, een stukje over een verkeersweg, heuvels, bosgebied, landelijk. We doen dit liever dan in zo’n grote stad lopen maar die wil je ook hebben gezien…..

Dit was onze laatste dag op deze leuk ingerichte Camping Wolfratshausen, waar we het best naar ons zin hadden.

—————

Het is zaterdag 15-07 en we gaan weer verkassen. Weer een stuk noordelijker Duitsland in. Weer wat dichterbij Nederland. We gaan op weg naar de 25e camping van deze reis die in de omgeving van Koblenz ligt. We waren vorig jaar ook in deze regio bij een camping aan de Rijn maar dan 22 km zuidelijker met uitzicht op de Loreley.

We vertrokken op tijd want we moesten aan rit van 550 km maken. Vrijwel geheel over snelwegen maar we hadden weinig last van files omdat het meeste vakantieverkeer in zuidelijke reed en wij reden naar het noord-westen. Er waren wel hier en daar wegwerkzaamheden maar ook daar hadden we niet zoveel hinder van.

De temperaturen liepen op naar 36º maar de auto deed het perfect en de airco ook. In de middag kwamen er wat buien waardoor de temperatuur zomaar terug liep vaan 22º, maar dat was van korte duur.

Aan het eind van de middag arriveerden we bij Campingpark Sonneneck (https://sonneneck-camping.de/kontakt/) te Boppard. Maar wel in de stromende regen, die van korte duur was. Tijdens het plaatsen van de caravan scheen de zon alweer. Dit is ook weer een hele leuke camping. We staan op de tweede rij wat betreft het zicht op de Rijn en zien de boten weer voorbij varen. Aan de overkant van de Rijn is een spoorlijntje en achter ons ook maar dat geeft nauwelijks hinder.

1. Jacqueline:
    15 juli 2023