Dagexcursie naar Bocca di Sévi, Hotel Scopa Rossa, Porto, De Calanches van Piana en Cargèse

1 september 2017 - Sagone, Frankrijk

Vandaag waren we de gehele dag op stap. De bus haalde ons om 08.30 uur op bij de camping voor de mooiste bustocht die ik zelf ooit maakte. We reden steeds over prachtige bergroutes met grote bewondering voor de kundige chauffeur.

Eerst reden we naar Bocca di Sévi. Dat ligt op de Col di Sévi aan de D70 tussen Renno en Christance. Daar zijn veel 'wilde' varkens die zo aan al die toeristen zijn gewend dat je vlakbij kan komen zolang je ze maar niet aanraakt. Ook voederen is zeer af te raden want dan kunnen ze wel erg gretig worden. Die varkens in het gehele gebied omdat er veel wilde kastanjebomen zijn. Daar zijn er ooit vele duizenden van geplant en zijn voor deze dieren een lekkernij.

Daarna weer de bus in en genieten van al die wisselende landschappen. We stopten bij Hotel Scopa Rossa aan de D84 voor een koffieshop. Hetty en Iolanda bekeken ook de tuin van een inwoners en kreeg van de vrouw des huizes uitleg over de planten en bloemen.

En hup, weer de bus in. De bergweggetjes waren af en toe van dien aard dat sommigen die niet in het gebied bekend zijn daar niet graag met een personenauto zouden rijden.

We belandden in Porto. Dat ligt aan de kust en biedt uitzicht op de zee met  prachtige rotspartijnen. Daar werd de groepsfoto gemaakt die later door de ACSI zal worden afgedrukt en wordt uitgereikt tijdens de reünie. Als verdere noviteit moet ik nog vermelden dat Iolanda een jurk heeft gekocht....

We reden daarna een klein stukje verder en stopten bij Restaurant Le Moulin. Daar werd geluncht. Geen broodjes maar een lekkere warme lunch. Reisleider-in-opleiding Piet kreeg van reisleider Benno een mooie taak die hij met verve vervulde: hij mocht zomaar het dankwoord uitspreken namens ons allen en een enveloppe met inhoud overhandigen. We applaudisseerden ook voor hem!

Daarna kwam de dagtopper. We reden naar de Calanches van Piana., gelegen tussen Ajaccio en Calvi. Ze zijn onderdeel van het wereld-erfgoed.
Calanches zijn inhammen in een diepe vallei die gedeeltelijk zijn ondergedompeld in de zee. De bijzondere rotsformaties veranderen in de loop van de dag op sensationele wijze van kleur, van goud naar roze tot vuurrood. De wind en het water hebben de vormen in de rotsen vormgegeven waardoor de prachtige holten zijn ontstaan. Vele rotsen hebben beroemde namen, zoals: de hondenkop-rots, Chateau du Fort, Corniche en de rots met het hartvormige gat.
We leken wel Japanners: de camera's klikten doorlopend en dat is niet zo vreemd. Het is echt sensationeel mooi.

Aan alles komt een eind, ook aan de mooie Calanches. We reden verder naar Cargèse. Daar bekeken we Latijnse- en een Griekse kerk. En we zaten een tijdje op een terrasje of gingen winkelen.

De buschauffeur bracht ons weer veilig terug op de camping en werd terecht door Benno in het Frans van harte bedankt voor zijn vakkundigheid en dienstbaarheid. En wij stemden in met applaus. We kijken terug op een hele mooie dag, waarvan ook foto's en panorama-video's beschikbaar zijn.

1. Maurits:
    1 september 2017