En nu Calvi

25 augustus 2017 - Calvi, Frankrijk

Vandaag gaan we verkassen van Pietracorabara naar Calvi. We zaten in een beetje bovenin de oostkant van Corsica, nu steken we het eiland schuin naar beneden over naar de kust aan de westkant. Een rit van ongeveer 120 km. Dat is over de rechte wegen in Nederland gemakkelijk te doen dan de bochtige bergwegen in Corsica. Dan duurt z'n rit een stuk langer. Maar ik vind het wel mooier!

Eerst natuurlijk lekker ontbijten. Daarna alles weer klaar maken voor vertrek, maar dat is snel gebeurd. We zijn samen, geen hondjes en bijna geen spullen buiten de caravan. Ook geen kleed. Als je vaak verkast moet je het basic houden.

Rond 10.00 uur verlieten we Camping La Pietra in Pietracorabara. We reden als vanouds samen met Harry & Iolanda. Hetty navigeerde via het routeboek. We reden langs de kustweg zuidwaarts tot Bastia. In Bastia zijn er tunnels waar je niet met de caravan doorheen kan, dus moet je naast de tunnel blijven over de rotondes rijden. De lage auto's rijden er sneller onderdoor.

Ongeveer 20 km na Bastia verlieten we volgens het routeboek de kustweg en reden de binnenlanden in om het eiland over te steken. Ook hier weer restanten van afgebrande natuur en weer verbaasden wij ons over de omvang van die (aangestoken) bosbranden van een paar weken geleden. Het was ook weer een wonder dat er zoveel huizen gespaard bleven. Harry & Iolanda waren we al kwijt, zij bleken een snellere route te hebben genomen en misten veel moois.

Bij een rotonde nam ik (echt per ongeluk) een verkeerde afslag. Op de bergweggetje kan je niet zo simpel omkeren en dan rijd je gewoon door en zet je de navigatie aan. Dat leverde een mooie lus op door prachtige smalle bergweggetjes met mooie afgronden. Ik vond het echt schitterend!! Hetty ook, maar zij was wel weer blij toen we 30 km later weer op de route van de ACSI zaten waar de wegen weer iets breder waren.

Ook het restant van de rit was mooi. Corsica is echt prachtig. Zie ook de foto's. Rond 15.00 uur arriveerden we bij Camping La Pinède in Calvi. Een grote camping, pal aan zee en net zo'n stoffige camping als in Italië. Jammer dat men van de ASCI geen pijlen op deze onoverzichtelijke camping heeft gezet, zoals de ANWB wel doet. Nu was het even zoeken en met auto+caravan achteruit rijden voordat we de ASCI-deel van de camping hadden gevonden.

We staan hier weer onder de bomen en dat is wel handig als het warm weer is. De temperaturen zijn steeds ongeveer 32°!

Rond 16.00 uur liepen we met de groep naar Calvi. Het eerste stuk over een houten steiger langs de zee tot de haven van Calvi. Ook weer een mooie haven met dure jachten. Reisleider Benno leidde ons naar de hoog geleden Citadel. Een soort burcht met natuurlijk een historie. Vandaag had je een mooi uitzicht over de haven, de boulevard en de oude stad van Calvi.

Weer terug bij de boulevard verlieten veel mensen de groep. Op advies van Benno hadden we een zaklampje bij ons voor het geval het erg laat zou worden. Wij liepen gezellig met Harry & Iolanda door die smalle winkelstraatjes van Calvi en Hetty kocht haar jaarlijkse tas en zomerjurk. Daarna hebben we heerlijk gegeten op een mooie terras. Daarna wandelden we weer terug naar de camping.

Ook deze dag was weer een mooie en ook actieve dag. Morgen (zaterdag) en overmorgen staan er geen zaken op het ASCI-programma. Dan doen we weer lekker rustig aan en leven ons campingleven.