Bastia en Cap Corse

24 augustus 2017 - Pietracorbara, Frankrijk

Het leuke van zo'n georganiseerde groepsreis is dat er wat excursies bij zijn, vaak met een Nederlands sprekende gids. Het vervoer vanaf de camping gebeurt met een touringcar die je vanaf de camping oppikt. Dan ga je ook echt als groep en je kan een biertje of wijntje drinken als je dat wenst.

Om 09.00 uur verzamelden we ons bij de ASCI-parasol en stapten daarna in de bus naar Bastia. De chauffeur zette ons hoog in Basta bij de Citadel af, zodat we gemakkelijk naar beneden konden lopen. De bus zou ons daar rond 13.30 uur weer oppikken.

Bastia dankt zijn naam aan het feit dat het lang geleden een bastion was. De Citadel is een stadsdeel dat dateert uit de 15e - 16e eeuw. Echt mooi en autoluw. Vanuit de Citadel heb je een mooi uitzicht op de oude haven (waar nu voornamelijk jachten dobberen) en de zeehaven met zijn arm in de zee om de haven te beschermen. Reisleider Benno vertelde over hetgeen we zagen.

Natuurlijk bezochten ook een paar kerken, dat schijnt er standaard bij te horen en de meeste reisgenoten vonden dat mooi. Hetty probeerde de biechtstoel uit maar tot een serieuze biecht kwam het niet want we moesten door. Daarna hebben we met lekker gegeten en was het weer tijd om in de bus te stappen.

Op de camping aangekomen doken we eerst even het zwembad in en stapten we in de auto voor een ritje naar Cap Corse. Ik dacht dat dit een hoog gelegen deel in het noorden van Corsica was maar dat klopt niet. Cap Corse is het noordelijke uitstekend schiereiland van Corsica, dus een streek in plaats van een plaats. Als je dan Google laat navigeren naar Cap Corse kom je midden in een onherbergzaam gebied terecht. We reden zeer smalle steile weggetjes, die later geen asfalt meer hadden en toen we bij een steile zandweg aankwamen ben zelfs ik gestopt. Mijn Outlander PHEV heeft wel vierwielaandrijving, maar dit werd te gek.

We reden terug naar de kustweg en reden langs de kostweg naar het noorden. Na een tijdje zag Hetty een bord "Cap Corse". Dus weer linksaf de bergen in. Dat was een betere route met weer vele haarspeldbochten.

Na enige tijd kwamen aan in het plaatsje Pino (niet van Sesamstraat). Dit lag aan het oostelijke deel van Corsica, wij kwamen van de westkust. We hadden erge dorst en kwamen bij een leuk terrasje, pal achter een muurtje. Hetty stak een sigaret op en toen roken we ineens een sterke benzinelucht. Toen bleek dat 2 meter achter Hetty vanuit onze tafel onzichtbaar een benzinepomp was ingebouwd in de muur. En achter die pomp zit de plaatselijke Spar supermarkt. Met pal achter de benzinepomp de rekken met groenten. Alles meurde naar benzine, zelfs in dat kleine buurtsupertje. Een paar meter daarna was een groot rek met gasflessen. Zo bont heb ik het nooit meegemaakt!

Terug op de camping waren we net (niet) op tijd voor de parasolbespreking waar we uitleg en aanvullende informatie kregen over de route die we morgen naar rijden. Dan gaan we naar een camping in Calvi. We sloten de dag af met een neutje met Harry & Iolanda.