Ajaccio

3 september 2017 - Coggia, Frankrijk

We blijven een dagje langer op Camping Le Sagone dan op de andere campings in Corsica. Dat betekent dat we nu 2 vrije dagen hebben. Qua temperatuur was het op Corsica gisteren en vandaag niet meer zo heet/warm als de weken daarvoor. Voordat wij op Corsica arriveerden was er een soort hittegolf van +/- 40°. Daarna gemiddeld 30° à 34°. Maar gisteren hadden we Hollands weer: 22°.

We besloten naar Ajaccio te rijden, samen met Harry & Iolanda. Het werd gemiddeld zo'n 24° dus dat is best een goede manier om een stad te bezoeken.

Ajaccio is de grootste stad op Corsica en evens hoofdstad van de regio Corsica en van het departement Corse-du-Sud.

Corsica is verdeeld over 2 departementen:
- 2A: Corse-du-Sud;
- 2B: Corse-du-Nord.
Op de kentekenplaten van de auto's kan je via de aanduiding 2A of 2B zien of die auto uit het zuiden of het noorden komt. Een hoofd van een Moorse man met sjaal om zijn hoofd is het logo van Corsica en dat hoofd staat ook op de Corsicaanse vlag.

Ajaccio is een stad met ongeveer 67.000 inwoners en ligt aan de westkust van de gelijknamige baai. De omliggende heuvels zijn met sinaasappel- en olijfbomen beplant en geven de stad beschutting tegen de koude noordenwind. Zij garanderen ook een gelijkmatige temperatuur. Ajaccio is de geboortestad van de Franse keizer Napoleon Bonaparte (1769-1821).

Het is ongeveer 40 km rijden van Sagone naar Ajaccio en daar doe je dan ongeveer 45 minuten over. Je rijdt over bochtige binnenwegen door een bergachtig gebied dat een groot deel langs de zee gaat. De branding was mooi om te zien en gaf een witte gloed op de golven en het strand.

Bij aankomst in Ajaccio bezochten we het geboortehuis van Napoleon. De gehele stad staat in het teken van Napoleon. We liepen door dat huis dat nu een museum is me wat voorwerpen uit die tijd. Daarna slenterden we door de winkelstraat. Het was zondag dus dat kon geen kwaad: de meeste winkels die de dames leuk vonden waren gesloten, haha. Nu een lekkere lunch bezochten we de haven en deden een rondje met het toeristentreintje. We dachten dat we de korte versie van de rit hadden (45 minuten) maar blijkbaar had men toch wat aangepast en zaten we in de lange rit van 1,5 uur. We zagen nu wel veel van de stad en met name een stuk daarbuiten. Maar de klok tikt en we moesten wel weer om 18.00 uur op de camping zijn voor de routebespreking. En dat redden we: we waren om 17.50 uur weer terug.

De routebespreking werd gedaan door reisleider-in-opleiding Piet. Dat was best even wennen voor hem, zo'n eerste keer, maar hij deed het netjes. Ook was er wat aandacht voor deze reisblog.

Daarna lekker nassi gegeten bij Harry & Iolanda en vroeg naar bed. Morgen is weer een reisdag en gaan we naar de vijfde en laatste camping op Corsica: Campind d'Erb a Rossa in Ghisonaccia. Je raad het al: weer aan de andere kant van Corsica...

1. Ankie:
    4 september 2017