Van Pavia naar omgeving Livorno

20 augustus 2017 - Torre del Lago Puccini, Italië

We zijn nu op Camping Italia in Torre del Lago Puccini. Dit is de laatste camping van onze aanrijroute naar Livorno en tevens verzamelcamping en startpunt van de ACSI caravanvakantie naar Corsica.

De rit was weer mooi. Vandaag geen witte knokkels en warme handgrepen. Het eerste stuk van de route was bijna Nederlands vlak en rechttoe-rechtaan. Later reden we de bergen van de Apennijnen in en werd het weer mooier. Wij willen graag wat heuvels en geen kaarsrechte wegen zien tijdens onze vakanties. Die rijd ik in Nederland het gehele jaar meer dan genoeg. We besloten via Genova langs de kust richting Livorno te rijden. Met name na Livorno wat de omgeving weer schitterend. We stopten af en toe om van de mooie uitzichten te genieten. Vanaf de bergen keek je naar stadjes die aan zee lagen.

Er verlieten de tolweg om langs de kust te gaan rijden. Ik hoopte op N-wegen waar je toch nog wat door kon rijden en meer van de omgeving kon zien. Maar het werden aaneenschakelingen van drukke boulevards. Dan maar een andere weg en dat werd weer een bergroute met vele haarspeldbochten. Echt mooi, Hetty maakte weer een filmpje, maar we moesten nog ongeveer 80 km rijden en dat duurde dan te lang. We reden het laatste stuk naar Camping Italia nu weer over de tolweg.

Camping Italia is een echte zuid-Europese camping. Druk, stoffig, vaak kleine plaatsen. Net zoals wij vroeger in Anduze hadden. Maar wel met alle mogelijke voorzieningen en slecht internetbereik. We hadden in Pavia de ACSI-stickers al op de auto en caravan geplakt en daardoor goed herkenbaar. ACSI-reisleider Benno had ons snel in de gaten en we kregen een mooie plek. Toen ik de mover van de caravan gebruikte vielen de monden van een aantal Italianen wijd open: dat hadden ze nog nooit gezien. Ze waren echt stomverbaasd. Was dat een nieuwe uitvinding? Nee, wij hebben vanaf 2007 een mover en we waren zeker niet de eersten.

Harry & iolanda waren al geïnstalleerd. Hetty en ik hebben lekker gezwommen in het mooie zwembad. In Italië moet je badmutsen dragen en ik mocht van Hetty geen selfie maken. Daarna hebben we een lekkere pizza gegeten op de camping.

Op deze camping lopen veel konijntjes los. Dat is best een leuk gezicht. En er staat vlak naast ons een reusachtige Amerikaans aandoende camper met een Rolls-Royce onder een hoes.

Om 20.30 uur werden we verwacht bij de reisleiders Benno & Jeanine. Zij legden de gang van zaken uit maar wij deden vaker dit soort reizen dus dat was voor ons een makkie. Er zijn wel veel nieuwelingen in de groep en het leeftijdsgehalte is ook niet zo hoog als je bij omroep Max ziet. De meesten zitten ongeveer op onze eigen leeftijd, schatten wij in. Maar we hebben nog niet iedereen ontmoet. Benno liet alvast weten dat we dinsdagmorgen (het is nu zondag) om 05.00 uur moeten vertrekken om naar de veerboot in Livorno te rijden. We moeten om 06.00 inschepen en het is 45 minuten rijden. De campingbaas zet een extra hek open om de overlast voor de andere kampeerders te beperken.

Daarna werd er natuurlijk Port gedronken, want dat doen we altijd (ik had een sapje).

1. Sofie:
    21 augustus 2017
    Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen, bedankt voor de uitnodiging!

Hele fijne reis en succes met de vroege wekker morgen. Groetjes Sofie
  2. Ankie:
    21 augustus 2017
    In mijn tijd waren het geen boulevards en had de weg nog gewoon kuilen :-)
    Veel plezier lieffies en broer vergeet niet je bolletje bovenop goed in te smeren ik zie enige verkleuringen....