De woeste natuur van Noorwegen

8 augustus 2018 - Stryn, Noorwegen

Vanmorgen werden we blij wakker op deze mooie Strynsvatn Camping. Want als je de deur van de caravan open doet kijk je zo naar dat prachtige meer dat zo mooi blauw gekleurd is. De zon scheen, de vogels floten en het was qua temperatuur ook heel lekker (naar Nederlandse begrippen).

Eerst ontbeten we met brood met gebakken ei met ham. “Dat kan je er weer even tegen”, zei Hetty. Daarna maakte ik nog wat foto’s van onze caravan met de drone. De caravan staat op een terras, er is 2 meter ruimte voor de caravan. Dan is zo’n mini-helicopter weer handig en het is ook pure fun. Ook maakte ik nog een videovluchtje boven de camping en het eilandje voor de camping. Ik denk dat er nog wel enkele reisgenoten enthousiast zijn geraakt voor het dronevliegen en zelf word ik er ook steeds handiger in.

Daarna raadpleegden we de ‘Tips voor Trips’. Dat is een heel mooi en nuttig boekwerkje dat we van de ANWB en de reisleiders Henk & An aan het begin van deze reis kregen uitgereikt. Er staat veel informatie in over de steden en de omgevingen waar we verblijven. Het is voor mij ook vaak een bron voor de achtergrondinformatie in deze blog.

We besloten naar het dorpje Folven te rijden dat even verderop aan hetzelfde meer ligt. Ook aan weg 15 die voor onze camping loopt. Onderweg zagen we vele watervallen waar we een paar keer stopten. Dat water blijft maar naar beneden donderen. Na het dorpje Folven volgt een tunnel en daarna kan je rechtsaf slaan naar een oude weg: weg 258. Deze weg leidt naar een hotel met de mooie naam ‘Videseter Høyfjellhotell’. Het is een zeer smalle asfaltweg met vele haarspeldbochten en vaak geen enkele bescherming door muurtjes of vangrail. Na het hotel werd de natuur woest en wat kaal. We kwamen op een gebied Strynefjellsvegen, Hjelledalen, dat het grootste deel van het jaar dik is besneeuwd. Je kan de nog besneeuwde toppen bijna aanraken maar daar kom je niet bij. Er was midden op het grote terrein een wintersportgebouw en een skilift maar de lift was nu buiten gebruik. Het leek wel een maanlandschap. Veel rotsen, mosachtige begroeiing en zowaar af en toe nog een enkel huisje. We ontmoetten een Duits echtpaar en we maakten wat foto’s van elkaar. Dan heb je ook weer eens foto’s waar we samen op staan. Na een zekere tijd was het asfalt blijkbaar op en werd weg 258 een hobbelige weg die net breed genoeg was om er met de auto op te rijden. Voor tegenliggers waren er gelukkig passeerplaatsen. Enkele reisgenoten hebben deze weg ook met een camper gedaan, dus onze 4x4 Outlander kon het ook gemakkelijk aan. Naar schatting is weg 258 ruim 35 km lang, een aanrader!! Wij zijn in ieder geval diep onder de indruk, zie de foto’s en de video’s.

Toen we weer op weg 15 uitkwamen was dat precies voor een wegrestaurant. Daar aten we een broodje en zagen we nog enkele reisgenoten die ook deze mooie route hadden gereden.

Na de verlate lunch reden we naar Stryn om inkopen te doen en betere schoenen voor mij (Leo) te kopen. De zolen van mijn schoenen bleken geen voldoende profiel te hebben en dat gaf uitglijders. We zagen alweer enkele reisgenoten en we aten een ijsje. Stryn wordt omringt door bergen en gletsjers.

Op de weg terug stopten we bij Mindresunde Camping die een stukje voor onze camping aan hetzelfde meer ligt, maar dan aan de kop van het meer. We verbaasden ons weer over de mooie blauwe kleur van het water. We zagen er zelfs iemand in zwemmen maar dat zou ons te koud zijn.

In de avond ging het wat regenen. Maar omdat we de hele dag mooi weer hadden vonden we dat geen ramp. We bleven lekker in onze caravan.

Morgen gaan we weer verplaatsen. We zakken weer iets in zuidelijke richting af naar Flåm. Een rit van ongeveer 222 km volgens het routeboek langs fjorden en door een aantal tunnels.

1. Maurits:
    8 augustus 2018
    Jullie hebben het nog je zin zo te zien. Komt vast ook door de mooie natuur en landschappen.
  2. Anja vD:
    8 augustus 2018
    Ik val in herhaling, maar wat is het er móói!
    Lekker genieten nog. X
  3. Gerard:
    8 augustus 2018
    Wat fijn dat jullie zo genieten van deze campingrondreis. Daar doen we het allemaal voor!
  4. Iolanda Indri:
    9 augustus 2018
    Wat is Noorwegen toch prachtig!
    Goede reis vandaag, 😘
  5. Ellen Van Donge:
    9 augustus 2018
    Wat een schitterend land. Genieten mee😘