Tafelberg en Robbeneiland

20 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vanmorgen waren we weer vroeg in de weer. Er stonden 2 excursies op het programma die vanwege de harde wind van zaterdag naar vandaag (maandag) waren verplaatst. We gaan met de Tafelberg op met de gondels en we gaan met de boot naar Robbeneiland waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen zat.

De Tafelberg bij Kaapstad is een tafelberg op de westelijke kaap die uitkijkt over Kaapstad en omgeving. De berg heeft een kenmerkende platte bovenkant, en is ongeveer drie kilometer breed. De Tafelberg is van vanuit de wijde omgeving te zien en is beeldbepalend voor de omgeving. Het is tevens een belangrijke toeristische attractie. Het hoogste punt op de Tafelberg is 1086 meter.

Helaas zat het ons niet mee: toen we rond 08.00 uur met de bus bij de Tafelberg stonden bleek dat de gondels vanwege de wind toch niet werkten. Dat wordt blijkbaar niet duidelijk via internet of een app gecommuniceerd: je weet het pas als je er bent.

De bus zette ons af in de haven bij het Waterfront waar we wat wandelden en een cappuccino dronken. En daarna op de boot stapten die ons naar het Robbeneiland bracht. Deze trip ging gelukkig wèl door. Gids Hendriena bleef achter om van alles te regelen en kon misschien nog wel ‘woordraai’ spelen: een kruiswoordpuzzel oplossen. Hendriena is echt een kanjer en weet heel veel van Kaapstad en Zuid-Afrika. Ze klikt vaak 2 keer met haar tong als ze iets had gezegd en dat vinden wij wel weer leuk (klikklik). Op het eiland lagen overigens ook echte zeerobben.

Robbeneiland is een Zuid-Afrikaans eiland voor de kust bij Kaapstad. Het is vooral bekend doordat Nelson Mandela hier gevangen werd gehouden door het Apartheidsregime van Zuid-Afrika. Het is een berucht eiland dat bijna 400 jaar gebruikt is om gevangenen en bannelingen op te bergen. Robbeneiland is wereldwijd bekend geworden door de gevangenschap van Nelson Mandela en andere anti-apartheidsstrijders op het eiland.

We werden op het eiland in een bus geladen en naar de gevangenis vervoerd. De afstanden waren wel kort maar de Engelstalige gidsen gaven veel uitleg. We stopten bij de poort waar ik in 1990 op de TV Nelson Mandela onder veel publieke belangstelling met omhoog gebalde vuist naar buiten zag lopen. En met hem natuurlijk vele anderen maar Nelson was in de loop van de jaren een internationaal symbool geworden. We bezochten het complex en kregen uitleg. Ook zagen we een begraafplaats vanuit de bus en andere delen van de gevangenis en ook een school en andere gebouwen.

De boot bracht ons weer naar het vaste land waar Hendriena ons vrolijk opwachtte: we konden alsnog op de Tafelberg. Helaas werden de gondels die ons naar het bovenste deel van de berg, de ‘tafel’, zouden vervoeren toch weer stil gelegd vanwege de wind. Alleen degenen die boven waren mochten weer met de gondels naar beneden. Het gebeurt eigenlijk zelden dat hier in deze tijd van het jaar zoveel wind staat, wij hadden dat ‘geluk’. Hendriena baalde maar zij doet haar stinkende best en kan er niets aan doen.

We hadden alles bij elkaar toch best een mooie zonnige en gezellige dag. De rest van de middag en de avond brachten we in en rond het hotel door. We liepen eens over het marktje dat iedere dag wordt opgebouwd en ook weer volledig wordt afgebouwd. Dat zal ook wel iets met de aanwezigheid van de vluchtelingen hebben te maken.

We aten echt heerlijk bij een Koerdisch restaurantje pal aan het plein bij het hotel. Het is zonde om die leuke lokale restaurantjes zomaar voorbij te lopen en naar zo’n groot spul als het Waterfront te gaan. Daarna praatten we nog wat na met gids Hendriena en pakten we onze koffers zo ver mogelijk in.

Morgen moeten de koffers om 06.00 uur klaar staan bij de receptie. We vliegen naar Durban voor het vervolg van onze trip. We vliegen om 09.00 uur maar ook hier moet je 2 uur vooraf op het vliegveld aanwezig zijn. Daarom maken we het deze avond maar niet zo laat....

1. Annelies van Fien:
    21 januari 2020
    Goedemorgen Leo! Wat leuk om wat van jullie te lezen. Geniet met volle teugen!
  2. Ankie:
    21 januari 2020
    en vanaf nu mag het weer best meewerken!!