Privé-excursie

10 januari 2018 - Bakau, Gambia

Vandaag deden we een privé-excursie. Een dagexcursie was voor Henri niet mogelijk en daarom hebben we in overleg met Liane Sallah (Corendon) een eigen trip gemaakt. Zij schakelde African Adventure Tours in en maakte en leuk voorstel van een halve dag. Om 09.00 uur stopte een comfortabel een busje voor het hotel en stapte Victor er uit. Die hadden we dinsdag ook als gids dus dat was leuk. En ook weer een goede chauffeur.

Er reden in een rustig tempo naar de markt van Serrekunda. Wat een heksenketel is dat! Veel mensen in nauwe paadjes met allerlei etenswaren en andere producten. Kippen in kratten. Victor leidde ons door een vleeshal waar slagers bezig waren en veel vlees open en bloot te koop lag met wat insecten er op. Vrouwen met manden of dozen/kratten op hun hoofd. En veel geschreeuw. Maar wel imponerend om te zien. Deze markt is de grootste warenmarkt van Gambia. Er zijn in Serrekunda meerdere markten, volgens Victor.

Er kwamen terecht bij wat kramen waar kleden werden geverfd en behandeld. Dat deze ze met buisjes waar koperdraad of ijzerdraad omheen was gewikkeld en zo een soort verfkwast vormen. Hetty en Wilma kochten een mooi tafelkleed voor de tuintafel. Er waren ook wat schoolkinderen met een paar mannen die potloden en schriftjes verkochten. Dat deden we en we gaven die kinderen wat potloden en schriften.

We stapten weer in het busje en stopten bij de Abuko dierenmarkt. Victor vertelde dat er voor ieder kind dat wordt geboren een geit wordt geslacht en wordt geofferd. Daarna reden we naar het binnenland. Men was juist bezig de weg daarnaar toe op te hogen en te asfalteren. Dat is nodig omdat het achterland tijdens de regentijd anders slecht bereikbaar is. Via heel veel kleine zandweggetjes kwamen we bij een heel klein dorpje uit.

In dat dorpje werden we ontvangen door een vrouw en wat kinderen. Men brouwde zelf drank en we proefden palmbomenwijn. Dit is een witte drank met een laag alcoholpercentage die smaakt naar rode wijn. En we proefden ook likeur, dat had een heel hoog alcoholpercentage. We mochten de woning zien en de ‘keuken’ en het ‘toilet’. Een cultuurschok voor Henri & Wilma die dat nog niet eerder zagen.
Ook Hetty & ik vinden het nog steeds apart. We doneerden flink via de giftbox met gaven de kinderen snoepjes. Dat krijgen zo normaal zelden dus dat was genieten voor die kleintjes.

Daarna reden we weer naar het hotel en bedankten Victor voor opnieuw de goede diensten en goede uitleg. Daar waren we mooi op tijd voor de lunch. Daarna lekker bijkomen bij het zwembad.

Na het avondeten was er nog een optreden van een dansgroep en zaten we nog een tijdje in de lounche van het hotel. We hadden weer een topdag. Morgen (donderdag) is onze laatste volle dag in Gambia en die willem we ook in de relaxstand door brengen want vrijdag stappen we weer in de zilveren vogel die ons naar het koude Nederland gaat vliegen. Brrrr.

1. Ankie:
    11 januari 2018
    geniet nog even lekker en trui in de handbagage :-)
  2. Ellen Van Donge:
    11 januari 2018
    Weer leuk om te lezen. Goede thuisreis😘