Kaap De Goede Hoop en Tiger Milk

17 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag weer een actieve dag om zoveel mogelijk van dit deel rond Kaapstad te zien. Om 10.00 uur stond de bus weer klaar om ons naar de deels gerenoveerde krottenwijken in Langa (onder Kaapstad) te brengen. Een deel van de huisjes was door een maatregel van Nelson Mandela nieuw gebouwd. Een lokale gids legde van alles uit en we bezochten een woning waar een gezin in één kamertje woont. We bezochten ook een mosaïc- en een potenbakkers atelier. Echt knap wat die mensen met relatief eenvoudige middelen maken.

Via de kust van Simon’s Town reden naar Pinguïnpark Boulders. Daar leeft een grote groep kleine Afrikaanse pinguïns. Het waaide erg hard en ik was bijna mijn nieuwe pet verloren. Daarna reden we verder naar Kaap De Goede Hoop in het natuurreservaat. Dit is het meest zuidelijke deel van Afrika en bekend uit onze geschiedenisboeken. We reden naar de vuurtoren waar veel zeer brutale bavianen rond lopen. Echte gangsters zijn het: ze jatten alles waarvan ze denken dat het eetbaar is en schromen niet om iets uit je handen te rukken. Ook kunnen ze vuilnisbakken open maken: we zagen dit een baviaan met een jong op haar rug doen. We namen het spoortje omhoog naar de vuurtoren het laatste deel moet met de trap. En we maakten weer selfies.

Op de terugweek naar Kaapstad bezochten we een struisvogelfarm en reden we langs een beeldentuin waar prachtige beelden langs de weg te zien waren.

Onze vrolijke gids Hendriena leert ons steeds wat Afrikaanse woordjes, zoals:
- los lappie = ongehuwde vrouw
- naai lappie = gehuwde vrouw
- drukke = knuffel
- bottentuin = begraafplaats
- houten pyjama = doodskist
- afgetredene = gepensioneerd

Terug bij het hotel besloten we met medereizigers Ad & Lydie en Ro & Joke bij een echt lokaal Afrikaans restaurant te gaan eten: Tigers Milk. Dat was echt heel leuk. Een tafel achter ons zal een leuk Afrikaans stelletje en ik vroeg aan dat meisje of ze een ‘los lappie’ was. Dat gaf wat tumult van haar ADHD-vriendje want blijkbaar is ‘lappie’  een belediging. Een ‘los lappie’ is een meisje die ‘het’ met veel mannen doet. Toen dit vriendje in de gaten had dat wij toeristen waren werd het best heel gezellig en kwamen ze nog een tijd aan onze tafel zitten. Het was een dolle avond!

1. Jacqueline:
    18 januari 2020
    Geweldig om die foto's te zien,
    Have fun!
  2. Ankie:
    18 januari 2020
    leuke foto's en lekker kleurrijk :-)