Hernieuwde kennismaking met Gambia

6 januari 2018 - Bakau, Gambia

Zo’n eerste vakantiedag wordt vaak gebruikt door de reisleiding om de reisgenoten van informatie te voorzien. Wij hebben een leuke vlotte reisleidster getroffen, Liane Sallah. Zij is een Zeeuwse die al 22 jaar in Gambia woont. Ze kwam voor een jaartje maar leerde in Gambia haar huidige man kennen. De tweede reisleidster, Mandy Kohler, was ziek en woont 5 jaar in Gambia en heeft hier ook haar man leren kennen. Slimme jongens, die Gambiaanse. Liane heeft samen het haar man van alles opgebouwd en heeft meerdere bedrijven op De Strip.

De Strip ligt in Senegambia, tussen Banjul en Bakau, en is hèt middelpunt van het uitgaansleven van Kololi Beach. Het is eigenlijk één straat in een U-vorm en er zijn winkels, restaurants en een casino. Vergeleken met Nederland nog steeds kleinschalig maar wel leuk.

Liane heeft ons op een leuke manier laten kennis maken met de cultuur van Gambia en ons geleerd hoe je die Gambianen kunt behandelen die steeds op je af komen en je van alles willen verkopen of als ‘local’ je gids willen zijn. Corendon werkt samen met het lokale African Adventure Tours en deze mensen vertoonden een een hilarisch rollenspel. Voor ons heel herkenbaar omdat we al 2 maal eerder in Gambia waren. Daarna reden we met de bus terug naar het hotel met een kleine tussenstop bij een supermarkt.

De middag brachten we lekker relaxed door bij het zwembad en we boekten een paar excursies bij Liane die even langs het hotel kwam. Waaronder een African Night Welkomstdiner in een gezellig Gambiaans restaurantje IceQueen’s Plaza wat je zelf nooit zou vinden. Er zijn in Gambia een beperkt aantal geasfalteerde hoofdwegen, de zijwegen zijn vaak kleine zandweggetjes. Het restaurant ligt aan zo’n zandweggetje. Het eten was top en we zagen dezelfde dansgroep met Afrikaanse drums terug die we een paar jaar eerder zagen.

Het internet in Gambia is traag. Het plaatsen van de foto’s die nu bij dit reisverhaal staan duurde vele uren. De rest van de foto’s komen als we weer terug zijn in Nederland.