Health Centre The Gambia - Jiboro

9 januari 2019 - Jiboro, Gambia

Vandaag brachten we weer een bezoek aan Care Foundation The Gambia. We waren er in 2014 ook en we zijn nog steeds onder de indruk van het goede werk dat vanuit Nederland is opgestart en wordt begeleid.

We hadden een taxi bij ‘Tony’ geregeld. Hij spreekt wat Nederlands en heeft een voor Gambiaanse begrippen redelijke auto.

Eerst reden we naar een school voor kinderen met een beperking. Een aantal kinderen waren doof en dat wordt in de binnenlanden van Gambia soms niet zo begrepen. Een kind met een handicap kan als een straf worden gezien. Gebarentaal is soms idioot. De kinderen volgen basisonderwijs en leren gebarentaal. De ouder(s) leren dat ook zodat er eindelijk communicatie mogelijk is. Er was ook een timmerwerkplaats waar andere kinderen, ook met andere beperkingen, leren zagen, timmeren en schaven. Wij vonden het vreemd dat men in Gambia de zaag met de tanden van je af houdt waardoor je van je af zaagt. Lekker gaat dat volgens ons niet en het ontwerp van de zaag is daar niet voor geschikt. We hadden een grote tas met balpennen mee genomen, die komen daar altijd van pas. Na het maken van een groepsfoto reden we naar het healthcentre.

Wij waren in daar eerder en toen was er veel bedrijvigheid omdat het de maandelijkse vrouwendag was. Vanuit de hele omtrek komen vrouwen zich laten vaccineren en velen krijgen de prikpil. Er is ook consultatiebureau voor de kleine kindertjes en hun mama’s.

Er is een kraamafdeling en er waren net 2 kinderen geboren. Van een jong moedertje was dit de zevende! Natuurlijk is er ook andere medische hulp en een tandartsenpraktijk. Veel Gambianen kunnen geen tandarts betalen en kauwen op een stukje hout van een laurierboom als ze kiespijn hebben.

Er gebeurt nog veel meer, zie: http://www.carefoundationthegambia.nl

Toen eind 2017 de accu’s van de zonnepanelen het begaven hadden wij via SOT de renovatie van de solarinstallatie gesponsord. Zonder elektriciteit kan men bijvoorbeeld de medicijnen niet koel houden. De installatie is nu gesplitst in 2 delen zodat men niet zo kwetsbaar meer is. Ook dat moesten we natuurlijk bekijken.

Foto’s: https://leosmit.reislogger.nl/gambia-2019/foto/care-foundation-gambia

Er zijn ook enkele foto’s van het healthcentre uit 2014 toegevoegd zodat je kan zien wat men doet.

1. Mary van der Horst:
    9 januari 2019
    Zagen met de tanden van je af ? Van je afzagen , begrijp ik niet of ben ik zo dom ?
  2. Leo Smit:
    9 januari 2019
    Wij zagen naar ons toe, zij zagen van zich af. 😀