Genieten in de streek Dalarna

31 juli 2018 - Mora, Zweden

Vandaag hoeven we niet te reizen en hebben we de gelegenheid om van het mooi stadje Mora en de prachtige streek Dalarna te genieten. Eerst heb ik maar weer een rondje met mijn drone gevlogen en wat foto’s en een videootje gemaakt van onze camping en Mora. Veel reisgenoten vinden dat wel leuk om hun caravan zo vanuit de lucht te zien.

Wij vinden het toch wel jammer dat we de fietsen niet bij ons hebben. Op alle campings en hun omgeving hadden we ze best goed kunnen gebruiken. Tot nu toe leende de omgeving zich daar heel goed voor, zeker als je ebikes hebt. De voorlichting van de ANWB was echter van dien aard dat een groot aantal reisgenoten hun fietsen maar thuis lieten, wij dus ook. Het scheelt wel weer wat gedoe omdat je de fietsen niet steeds op de caravan moet bevestigen. We moeten nog 8 campings bezoeken, wellicht zijn die fietsen op een volgende camping niet meer bruikbaar. Volgende keer nemen de de fietsen gewoon weer mee!

Mora is vooral bekend geworden doordat Gustav Vasa hier de boeren bijeen riep om een opstand voor te bereiden tegen de Deens overheersing. Mora is ook bekend om een sportevenement: de Väsa-löppet. Dit is een evenement voor de langlaufers dat jaarlijks op de eerste zondag in maart plaats vindt. Deze tocht van 90 kilometer begint in Salen en eindigt in Mora.

Daarna stapten we in de auto om naar Gesunda te rijden. Daar ligt de Gesundaberg van 501 meter hoog. Gelukkig is er een stoeltjeslift die ons omhoog en weer naar beneden bracht. Dit gebied is in de winter een skigebied. Vanaf de berg hadden we een fantastisch uitzicht op de vele meren en op Mora.

Vanuit Gesunda reden we naar het plaatsje Nusnäs. Daar ligt de bakermat van de Dalarnapaardjes. Die zijn er in vele grootten en uitvoeringen verkrijgbaar. We konden zien hoe die paardjes en ook andere houten voorwerpen met de hand uit hout worden gezaagd en gesneden. Verder vonden wij het maar een erg commercieel gedoe.

Terug op de camping dronken we een glaasje met Theo & Hanneke, die naast ons staan. En we bakten weer lekkere vleesjes en zelfs een zalm op de skottel. We gaan morgen weer rijden, dus we ruimden nog wat spullen op. Dat is weinig want als je steeds verkast zorg je dat er alleen datgene voor de dag haalt wat je nodig hebt.