Stichting Care Foundation The Gambia

11 januari 2018 - Bakau, Gambia

Dit is alweer onze laatste volle vakantiedag in het mooie Gambia. Na de trip van gisteren bleven we weer lekker op het resort. De lucht was merendeels weer strak blauw en de temperaturen waren dik in orde: 32° aan het eind van de middag. Dat zal wel weer even wennen zijn als we morgenavond op Schiphol uit het vliegtuig stappen.

Als we weer naar Gambia gaan willen we weer een bezoek brengen aan de Stichting Care Foundation The Gambia. En dat bezoek voorbereiden.
Deze organisatie is sinds 2000 is actief in het dorp Jiboro en omgeving om de leefomstandigheden van de bevolking te helpen te verbeteren. In de afgelopen jaren zijn er heel veel projecten opgezet, welke allemaal zeer succesvol zijn.

Enige projecten zijn:

• Een school voor kinderen met een beperking, zie https://schoolfordisabledchildrennl.weebly.com;
  • Mama Joboro Skill Centre: in Gambia is een tekort aan goed opgeleide vakmensen die met gereedschappen en machines kunnen omgaan en er in Gambia weinig mogelijkheden zijn voor arme mensen om een vakopleiding te volgen;
  • Sieraden voor Gambia: een vakopleiding voor het maken van sieraden te maken, dit kunnen ook textielsieraden zijn waar vooral meisjes een boterham mee kunnen verdienen;
  • Land- en tuinbouwproject met een vrouwentuinproject en een landbouwproject;
  • Rainbowwarrior Nursery Project: de lokalen zijn voorzien met vanuit Nederland gedoneerde schoolmeubels. De waterpomp draait op zonnestroom. Er is ook een kleuterschool;
  • Nazang Health Centre: dit is hard nodig in Gambia, er is een zuigelingenhulp, een medisch centrum, een tandartsenpraktijk en een HIV-Aids centrum;
  • Kinder Adoptie Project: hulp aan ouders zodat hun kinderen onderwijs kunnen volgen;
  • Jiboroschool: de dichtstbijzijnde (basis)school vanuit is 35-40 km verwijderd van Jiboro. Bij grote gezinnen kunnen om financiële redenen vaak maar enkele kinderen naar school waardoor de achterstand alleen maar groter wordt;
  • Insight The Gambia: een aparte stichting om toeristen kennis te laten maken met het echte Gambia.

Dit alles is een initiatief vanuit Nederland door onder andere Ineke de Rijk. Zie ook deze reportage die eind 2017 op TV was.

Kijk eens op: http://www.carefoundationthegambia.nl of

Al deze projecten en doelstellingen kan de stichting Care Foundation The Gambia echter niet zonder UW HULP opzetten. Hulp die niet gebaseerd is op het gevoel van een druppel op een gloeiende plaat, maar op de levenswijsheid van Moeder Theresa: "Als je honderd mensen niet kan helpen, help er dan eentje".

1. Clement Castricum:
    12 januari 2018
    Kijk ook eens op http://www.schoolfordisabledchildren.weebly.com. Een site geheel over de school voor kinderen met een beperking.