Burcht Siersburg

16 augustus 2017 - Rehlingen-Siersburg, Duitsland

Vandaag geen autorit maar veel lopen. We hebben dit jaar geen fietsen bij ons en dat is in Siersburg niet erg want zelfs op normale e-bikes kom je hier niet ver in deze steile heuvels. En onze bijna 12 jaar oude kleine hondjes doe je ook geen plezier met lange wandelingen, maar die zijn goed verzorgd in Nederland achter gebleven.

Vanmiddag hebben we de klimtocht gemaakt naar Siersburg Burg, zoals Google het noemt. Op de website is het 'Burg Siersburg'.

Burcht Siersburg
Romeinse vondsten op deze plek wijzen op een nederzetting uit die tijd. Burg Siersburg werd gebouwd in de late 11e eeuw en was strategisch gelegen op de 298 m hoge Siersburg. Overdag werd zo een belangrijke handelsroute, de scheepvaart over de Saar bewaakt. Met bijna 10.000 m² oppervlak was de Siersburg een van de grootste burchten in de regio.

We wandelden langs het riviertje 'de Nied', waar onze camping aan ligt door het stadje Siersburg omhoog de berg op. Want die kastelen liggen stategisch hoog. Dat was wel een flinke klim maar wij zijn geen watjes en hebben het (natuurlijk) gered.

Boven aangekomen bleek het merendeel van de oorspronkelijke burcht er niet meer te zijn. Op een paar delen na waren er nog wat fundamenten zichtbaar. Men is wel bezig met restauratie en/of gedeeltelijke herbouw. Toch heel mooi om te zien en ook het uitzicht op de berg was mooi.

Weer beneden in het stadje wachtte een uitstekende ijssalon.

Meer info over Burcht Siersburg vind je hier.

1. Iolanda:
    17 augustus 2017
    Leuk om je reisverhalen te lezen!