Samen naar Frankrijk

8 september 2017 - Chamonix-Mont-Blanc, Frankrijk

Na 18 dagen met de ASCI-reisgenoten te hebben opgetrokken gaat vandaag ieder weer zijn/haar eigen weg. Sommigen blijven nog wat langer op Camping Italia maar de meesten gaan weer naar huis of hun vakantie verder vervolgen. Dat geldt ook voor ons: wij hebben nog 5 dagen de tijd en gaan via Frankrijk terug.

Het is alle dagen prachtig weer geweest maar juist vannacht moest het regenen. Dat is wel fijn tegen het stof maar zeer irritant als je een vouwwagen hebt en snel weer naar huis moet rijden omdat het werk wacht. Harry & Iolanda waren dus niet blij en moesten eerst nog de vouwwagen droog zien te krijgen.

Wij reden vanuit Viareggio de snelweg op richting Genova. Het was niet druk en we konden lekker opschieten. Het einddoel van vandaag Chamonix, net over de Franse grens bij de Mont-Blanc. Een rit van ongeveer 430 km. We waren op de heenweg door veel tunnels gereden en besloten ze nu te tellen. Tot Genova waren het er ongeveer 60. Tot Chamonix ongeveer 106! Na Genova werd het steeds stiller op de weg, die dichter we bij de Alpen kwamen toe stiller het werd. Soms leek het of we alleen in een tunnel reden.

Na Genova werd het wat vlakker en reden we door een echt landbouwgebied. Dat veranderde toen we de Alpen naderden, het wasberen feest om naar dat prachtige landschap te kijken. Wat een hoge woeste bergen! Een aantal waren bovenaan wit van de sneeuw. Bizar dat we gisteren nog op dat mooie warme en zonnige Corsica zaten en nu ineens sneeuw zien. Het was gelukkig nog wel zonnig dus we konden volop genieten.

Camping L'Ile des Barrats ligt echt aan de voet van de Mont-Blanc op een hoogte van ongeveer 1040 meter hoogte (volgens mijn iPhone). We zijn in een totaal andere wereld terecht gekomen. We kregen een mooie plaats en nu hadden we ook weer goed en schoon sanitair want dat was de laatste weken vaak niet zo best en soms smerig. En weer mooi groen gras in plaats van een stoffige bodem. Vanuit onze kampeerplaats kijk je naar de witte top van de Mont-Blanc met zijn gletsjer. Schitterend! Gelukkig was het mooi weer en een goede temperatuur dus dat was genieten-met-hoofdletters. Vrijwel alle medekampeerders waren bergbeklimmers die met buscampertjes waren of in een klein tentje sliepen. Echte klipgeiten dus...

Het stadje Charmonix-Mont-Blanc is een echte mooie en zeer toeristische Alpenstad. Alles staat in het teken van de bergrecreatie. Er liepen vele bergbeklimmers in hun uitrusting. Wij waren zo'n beetje de enigen met een korte broek aan an dan val je gelukkig niet op, haha. Het water ijskoude stroomde nog steeds met volle kracht van de bergen, ondanks de lange afgelopen droge periode, dat heb je nu eenmaal met smeltwater. We hebben weer eens lekker in het stadje gegeten en Hetty had zelfs kaviaar bij haar vleesgerecht.

De avond brachten we lekker rustig in de caravan door, ik was druk het het plaatsen van de vele foto's van gisteren op deze blog. Gelukkig gratis WiFi vanuit de caravan. En verder lekker lezen en bedenken wat we morgen gaan doen als het morgen gaat regenen. Nog een dagje blijven of de zon opzoeken? Wordt vervolgd....

1. Maurits:
    8 september 2017
    Ziet er weer prachtig uit de omgeving. Wel weer wat anders als jullie gewend zijn, maar die bergen zijn zeker mooi en leuk met die sneeuw erop.
    Wel een hoop tunnels hoor 😰👏.
    Nou geniet nog ff dan.